HOGYAN VÁLJ PÉNZÜGYILEG STABILLÁ

2022.06.23.

Dienes Martin

6 perc

Egy vállalkozás vezetésében általában – pénzügyi szempontból – nem maga a pénz megkeresése a legnagyobb nehézség, hanem a megkeresett pénz megfelelő kezelése. Hiszen ott van a rengeteg adó, kötelezettségek, fizetések, és érdemes lenne egy cégvezetőnek bőséges hasznot is kivenni a vállalkozásából, ha már ezért dolgozik. Viszont a vállalati pénzügyeket nem szokták tanítani, vagy ha tanítják, akkor sem helyesen. Kérdés, hogy pontosan mik is a pénzügyi stabilitás alapszabályai? Hogyan kell tartalékokat gyűjteni, és miért kell ezeket elrakni? Hogyan tervezd meg pontosan a pénzügyeidet?

MI A PÉNZÜGY SZÓ JELENTÉSE?

Pénzügy (főnév): Anyagi javakkal kapcsolatos módszerek összessége; a pénz áramlásával, felhalmozásával, befektetésével foglalkozó elméleti és gyakorlati tudás.

Eredet [pénzügy < pénz + ügy]

[pénz < ómagyar: pénz < ősmagyar: pinez (pénz) < szanszkrit: panasam (cseretárgy, áru) < pan (elad, cserél)]

[ügy < ómagyar: ügy < ősmagyar: ügye (ügy, gond, figyelmet lekötő dolog, „vigyázat”) < ügyehöd (ügyel, vigyáz, figyel)] (Forrás: wikiszotar.hu)

3 fő eszközt fogunk megmutatni, de nagyon fontos, hogy egyik sem a számlázással, könyveléssel és hasonló jellegű pénzügyekkel kapcsolatos lesz. Ez a cikk nem pénzügyi szakértőknek íródik, hanem olyan vállalkozást vezető embereknek, akik szeretnék hatékonyabban kezelni a pénzüket, teljesen átlátva a pénzügyek bonyolultságát.

A PÉNZÜGYI STABILITÁS ALAPJAI

1. Keresd meg a pénzt

Első és legfontosabb lépés, hogy keresd meg a pénzt. Ezzel együtt jár az is, hogy ne költs el olyan pénzt, amit még meg sem kerestél. Ez azért fontos – pénzügyi szempontból –, hogy vállalkozásod hitelképes lehessen, és soha ne kerüljön bármilyen veszélybe.

Például, ha lehetőséged adódik arra, hogy vásárolj egy rosszabb minőségű autót, viszont azt készpénzben meg tudod venni, ellenben lenne egy másik jobb autó, amire hitelt kellene felvenni, akkor – csak és kizárólag pénzügyi szempontból – az a helyesebb, ha nem a hitellel elérhető autót vásárolod meg.

Persze, rengeteg tényezője van az ilyen jellegű vásárlásoknak. Lehet, hogy egy adott csoportban jobban elfogadnak, ha jobb autóval jársz, és adott esetben másnap visszakeresed az elköltött pénzt. Teljesen érhető, hajrá. Most kizárólag pénzügyi szempontból közelítem a dolgot.

2. Tervezd meg, mire fogod elkölteni

Második lépésben meg kell tervezned, hogy mire is fogod elkölteni a pénzt. Ezt lehetne pénzügyi tervezésnek is nevezni. Tulajdonképpen arról van szó, hogy le kell írni akár egy lapra, akár egy táblázatba, hogy pontosan mire fogsz pénzt költeni.

Mire is lesz jó ez neked? Mivel meg tudod tervezni, és így pontosan láthatod, mire és mennyit kell költeni, nem fog meglepetésként érni, ha esetleg bejön egy félmilliós számla csak úgy a semmiből. Hiszen meg van tervezve, és pontosan tudod, hogy mi fog bejönni.

Fontos, hogy ez nem azt jelenti, hogy a spórolásra kell a figyelmedet helyezni. A bevételre kell a figyelmet helyezni, ennek a tervezése pedig pont azt fogja elérni, hogy ne csússzon félre a bevétel szétosztása, és pont azért van, hogy ne legyen folyamatosan figyelem, esetleg még szorongás is ezzel a pénzüggyel kapcsolatban.

3. Költsd el a megkeresett pénzt

Ezt nem hiszem, hogy nagyon sokáig kellene magyarázni. Készen vannak a tervek, amiket csak teljesíteni kell. Illetve, ha adott esetben marad pénz – ami a cél lenne –, akkor azt el tudod költeni. Ott a pénz, megtervezed, elköltöd. Ennyire egyszerű.

Ez a pénzügyi stabilitás alapja. Igen, talán elsőre nem is tűnik annyira könnyűnek, hiszen most csak elméletről tudok veled megosztani pár gondolatot, de csak gondolj bele: sosincs elcsúszás, mindig van pénz mindenre, pontosan tudod, mennyi pénz van, mennyit kell kifizetni, sosem tartozol senkinek, nincs stressz és még sorolhatnám. Kinek ne kellene ilyen?

HOGYAN HALMOZZ FEL HATALMAS VAGYONT EGYSZERŰEN?

YouTube-on és különféle felületeken rengeteg guru foglalkozik a hatalmas vagyonok felhalmozásával, de valahogy a lényeg mindig kimarad.

Igazából az egyik alapszabálya ennek, hogy tartalékokban és vésztartalékokban kell gondolkodni. A tartalék a bevétel x %-a, a vésztartalék pedig a bevétel y %-a. Erre nem tudunk pontosat mondani, mert egy szolgáltatásnál lehet 10%, viszont egy termék értékesítésénél ez annyira nem biztos, hogy minden cégnek reális.

A lényeg, hogy a tartalék egy olyan százalék kell hogy legyen, ami minimálisan fáj. Például egy szolgáltatáson, ahol akár a profit lehet 30%, ott 5-10% is lehet a tartalék. Ehhez a tartalékhoz alapvetően nem nyúlunk hozzá. Ha élet-halál kérdése, akkor viszont nyilván elő lehet venni, csak szabályokhoz kell kötni ezt a dolgot. Mindjárt írok erre egy példát.

A vésztartalék pedig elég, ha ehhez képest 1-2%. Ehhez soha nem nyúlunk. Ez a vész-vész-vész, amihez csak akkor nyúlunk, ha vége van mindennek. Nyilván ez egy durva példa, de a lényeget biztosan érted.

Nos, nézzük a példát. Volt egy budapesti cégvezető, és a bevétel x%-át mindig automatikusan elutalta egy számlára, ami egy Borsod megyében lévő kis takarékszövetkezetben jelent meg. Ahhoz, hogy ki tudjanak venni bármennyi pénzt is, előre 1-2 hónapra be kellett jelentkezni egy időpontra, ahol mindkettő cégtulajdonosnak meg kellett jelennie, Borsodban, az ország túloldalán. Mire létrejött volna ez az időpont és a találkozó, addigra 2x megkeresték azt a pénzt, amit ki akartak venni. Amolyan rejtett költség jellegűen, mindig utalta a pénzt, és mostanra egy kisebb vagyont halmozott ott fel.

Még arra ki lehetne térni itt, hogy oké, de a pénz veszít az értékéből, és minek tartanánk egy helyben? Ha úgy érzed, hogy ingatlanban, valamilyen befektetésben vagy bárhol jobb helyen lenne a pénzed, akkor megfogod, és abba a befektetésbe rakod bele. Ennyire egyszerű. Mivel nincs egy minden embernek 100%-osan elfogadható befektetés, így most nem is fogunk ilyeneket ajánlani. Ha 110%-ra megbízható, bármikor pénzre váltható ez, akkor tökéletes.

Miért érdemes pénzt/befektetést felhalmozni?

Lehetséges, hogy voltál már olyan helyzetben, amikor nem tudtál minden számlát, kötelezettséget kifizetni. Életünk során megtörténhet ilyen jellegű probléma. Ha egy ilyen esetben tudnád, hogy van mögötted 1 millió forintnyi vésztartalék és 10 millió forintnyi tartalék, akkor nyugodtabb lennél? Valószínűleg igen. Ennyi a célja ennek a dolognak.

Ha mögötted van egy biztos háttér, akkor neked nem kell, hogy a kis stresszes dolgokkal foglalkozz. Lesz időd a cég valódi vezetésére.

HOGYAN TERVEZZ A KÖLTSÉGEKKEL A JÖVŐRE NÉZVE?

Ezt a tervezést akár egy nagyobb projektre, egy adott évre, hónapra vagy akár egy hétre is le lehet bontani. A lényege az egésznek, hogy tudd, mennyi bevételre van szükséged. Mivel pontosan fogod tudni, mennyi lesz a kiadás, így nyilván egyszerű kiszámolni, pontosan mennyi bevétel kell majd. Illetve egy nagyon fontos adat: az ideális költségekkel számolj. Ha hirdetésre 1 millió Ft kell egy hétre, hogy meglegyen az eredmény, akkor menjen annyi. Ha egy bizonyos x dolognak a bérlése 200.000 Ft, akkor ne 100.000 forinttal számolj.

Mondok egy példát: lesz egy hatalmas rendezvény, amit neked kell megszervezni. Ez lehetne egy éves céges terv is, de most legyen egyetlenegy rendezvény. Tételek: helyszín, étel, reklám, személyzet (lenne még rengeteg tétel, de most maradjunk ennyinél). Ezekre a tételekre kell számolni, pontosan meg kell tervezni, mennyit fogunk erre költeni.

Helyszín: 1 millió Ft – beleszámoljuk, hogy egy igényes, korrekt helyen szeretnénk lenni, beleszámoljuk, hogy 1.000 fős lesz a rendezvény, és körülbelül ezt az összeget tervezzük be.

Étel: 3 millió Ft – 1.000 főnek fejenként, ha 1 ebédet + 1 bekészítést számolunk és korlátlan italfogyasztást, akkor legyen mondjuk 3.000 Ft/fő.

Reklám: 3 millió Ft – ez napi szintű 100.000 forintos költséget jelent egy 1 hónapos kampány keretén belül.

Személyzet:  3 millió Ft – 20 emberre van szükség, akikből 15 a regisztrációért, a vendéglátásért és a jókedvért felelős, 2 marketinges, és 3 szervező, akik levezetik az egészet. Mivel nem mindenki főállásban dolgozik, így körülbelül ez az összeg lehet reális.

Ha ezt összeadjuk, akkor tudjuk, hogy 10 millió Ft az összes várható költség, így könnyű megtervezni, hogy pontosan mennyi jegyet kell eladni. 1.000 résztvevő lesz, és ha pénzt is akarunk keresni rajta, akkor minimum 10.000 forintnak kell lennie a belépőnek, és akkor leszünk nullán. 10.000 Ft x 1.000 = 10.000.000. Tehát, akkor keressünk is rajta, legyen mondjuk 17.500 Ft a jegy ára, amiben benne van az ellátás és már az adó is. Így nyilván egy 17.500.000 Ft összbevétel fog kijönni, amiből jórésze lehet profit a számunkra. Ha pedig jól terveztük meg a költségeket, és kicsit még túl is terveztük – például 10 millió helyett kijöttünk csak 8 millióból, akkor még jobbak vagyunk.

Fontos megjegyezni, hogy a fent leírt példa nagyon alapvető, és nagyon-nagyon egyszerű. Nyilván a lényegi elemeket akartam belőle átadni, semmilyen igazság alapja nincs, de ezen keresztül meg tudod érteni, mire is jó egy ilyen tervezés. Pontosan fogod tudni, miért és hogyan is dolgoztok. Nem lesz stresszes az, hogy akkor most ingyen dolgoztok-e vagy sem, mivel minden adatot teljesen tökéletesen tudsz.

Nagyjából ezekkel a kis alap eszközökkel már jó nagy lépést tudsz tenni egy stabilabb cég felé. Válassz ki egyetlen dolgot, és kezdd el alkalmazni még ma. Csak ne a pénz elköltésével kezdd.

SZERETNÉL PÉNZÜGYILEG STABILLÁ VÁLNI?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be számodra.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

7 szervezési osztály szerepel rajta, melyek a Cégvezetés; Kommunikáció; Terjesztés; Pénzügy; Termelés; Minőség és Közönségkapcsolati osztályok, ahová 21 működő rendszert társít.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.

Ahol már találkozhattál velünk:

Markovich Béla tapasztalata a Vállalati Térképről

Cégvezetőként számodra is hasznos lehet, hiszen valóban működő cégfejlesztési rendszereket tartalmaz. Eddig Magyarországon közel 5000 cégvezető igényelte, és most neked is van rá lehetőséged! A Vállalati Térkép célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és rávilágítson a problémáid pontos megoldására.

Ez az egész a Szervezési Táblára épül, de hogyan teszi ez átláthatóvá a te vállalkozásod? 7 szervezési osztály szerepel rajta, mint például a termelés, a cégen belüli kommunikáció, illetve a cégvezetés. Ezekhez társít 21 működő rendszert, amelyek mind ott vannak a te vállalkozásodban is.

És hogy kiknek érdemes ezt igényelni? Árbevételtől és létszámtól függetlenül mindenkinek, így neked is. De a legelőnyösebb azoknak a cégeknek, akik legalább egy 20 fős munkatársi létszámmal dolgoznak. Az igazi izgalmak ott kezdődnek, én már csak tudom, hiszen közel 300 embert irányítok. Ajánlom, igényeld a Vállalati Térképet, hiszen díj -és kötelezettségmentesen a tiéd lehet!

Ami szerintem zseni, még egy egy órás Díjmentes Tanácsadást is kaphatsz mellé, ahol segítenek, hogy te is be tudd illeszteni a vállalkozásodba ezeket a rendszereket, olyan könnyedén, mintha csak egy Mapei ragasztóval dolgoznál! Ne habozz, gondolkozz rendszerben, és igényeld a DMA Vállalati Térképet!

Markovich Béla, Mapei Kft., Ügyvezető