HOGYAN ALAKÍTS KI EGY HATÉKONY MARKETINGSTRATÉGIÁT?
2024.05.22.
Németh Ariella - Follow Marketing Kft.
7 perc
Egy sikeres vállalkozáshoz elengedhetetlen a jól megtervezett és kivitelezett marketing. Segítségével szélesebb körben ismertetheted meg a termékedet vagy szolgáltatásod, így növelve a bevételed. Ehhez viszont hatékony marketingstratégiára lesz szükséged. Miért? Sokan tervezés nélkül vágnak bele ebbe az egészbe, viszont a valódi eredményekhez, ahogy sok minden mást is – tudatosan kell csinálni. Ha nem tudod, hogyan kezdj bele, mert teljesen új vagy még a témában, semmi gond! Mi segíthetünk neked. Ebben a cikkben felvázolunk 6 kulcsfontosságú lépést, amit meg kell tenned egy hatékony stratégia kialakításához. Kezdjünk is bele!
MI IS AZ A MARKETINGSTRATÉGIA?
Sokan összekeverik a marketing tervvel, ami már konkrétan tartalmazza a részletes akciótervet, az ütemezést és a konkrét tartalmakat. De a stratégiában ezekkel még nem kell foglalkoznod, tehát nem kell tudnod, hogy a következő hónapban hány kampányt fogsz indítani vagy, hogy mit posztolsz majd a közösségi médiában.
Akkor mégis mit tartalmaz?
A marketingstratégia lényében egy hosszú távú terv, amelyben kitűzöd egy adott időszakra a vállalkozásod céljait, és meghatározod, mit kell tenned azok eléréséhez. Ez egyfajta marketing-mix, amely különböző elemekből áll. Például magába foglalja a piac széleskörű ismeretét, azaz be kell azonosítanod a versenytársaidat, hogy tudd, mik az erősségeid és gyengeségeid velük szemben. Jól meg kell határoznod a célközönségedet is, és azt, hogyan fordíthatod át őket vásárlókká. Meg kell találnod a számodra megfelelő platformokat, és meg kell szabnod egy pénzügyi keretet is.
Nézzük meg részletesebben is!
1. LÉPÉS: CÉLKITŰZÉS
Minden jó stratégia első lépése a tisztán megfogalmazott célok kitűzése.
Hajlamosak lehetünk arra, hogy tervezés nélkül egyből a mélyvízbe ugorjunk. Ez néha beválik, de sokszor fennáll a fulladás veszélye, különösen olyan összetett témákban, mint a marketing.
Gondolj csak bele: ha nincs pontosan megfogalmazott célod, honnan tudhatnád, hogy az eredményeid jók vagy sem? Kell valamit másként csinálnod, vagy tartsd az elkezdett stratégiát? A célok irányt adnak a további lépéseidnek.
KÉRDEZD MEG MAGADTÓL: MI AZ, AMIT EL AKARSZ ÉRNI A MARKETINGTEVÉKENYSÉGEKKEL?
Talán azt szeretnéd, hogy minél többen megismerjék a márkádat? Több terméket szeretnél értékesíteni vagy növelni akarod a kosárértéked? Többen vegyék igénybe a szolgáltatásaidat, vagy inkább a visszatérő vásárlókra helyeznéd a hangsúlyt? Esetleg új célközönséget szeretnél elérni?
Különösen fontos, hogy a marketing- és üzleti célok mindig legyenek összefüggésben!
Ha nem vagy biztos abban, hogy mit akarsz pontosan, használhatod a SMART keretrendszert. Ez egy 5 lépéses módszer, ami segít a pontos célmeghatározásban.
1. Specifikus: Mit akarsz elérni? Fókuszáltan, néhány mondatban fogalmazd meg.
2. Mérhető: Hogyan fogod mérni a teljesítményt? Milyen mérőszámok fogják számodra jelezni, hogy jó, vagy épp rossz úton halad a projekt? Honnan fogod tudni, hogy elérted-e a célod?
3. Elérhető: Képes vagy elérni a kitűzött célt? A realitások talaján kell maradni és olyan célt kell kitűzni, mely kihívást jelent, de egy megfelelő tervet követve megvalósítható.
4. Releváns: Üzleti szempontból megfelelő a cél, támogatja-e a vállalkozás fő céljainak megvalósulását?
5. Időhöz kötött: Mik a főbb határidők és mi az utolsó dátum, amikorra el kell hogy érd a kitűzött célt?
Íme egy konkrét példa is, ami hasznosítja a leírtakat:
– Cél: 2024. szeptember 1-től december 31-ig a webshopom árbevételét 5%-kal megnövelem. Ezt olyan marketing tevékenységekkel fogom elérni, mint a Google Ads és a Facebook hirdetések.
Jegyezd meg, hogy a célkitűzésnél nem olyan kijelentéseket kell megfogalmaznod, mint hogy „sikeresebb vállalkozást akarok” vagy „több pénzt fogok keresni”. Konkrétnak, világosnak és mérhetőnek kell lennie!
2. LÉPÉS: PIAC FELMÉRÉSE
Ilyenkor össze kell gyűjtened minden fontos információt a piacodról és a konkurenciáról.
Kezdd a piaccal, ahol jelen vagy. Ennek célja, hogy részletes képet kapj arról, milyen tényezők befolyásolhatják a vállalkozásod tevékenységét. Milyen újítások vannak, mik az aktuális trendek, amiket mindenki alkalmaz. Ez azért fontos, mert ezekből tanulhatsz és a javadra fordíthatod őket.
Például, ha a Te szektorodban mindenki átállt a videós tartalmakra, akkor neked is fontolóra kell venned, hogy így teszel-e, főleg, ha jól teljesítenek ezek a kampányok. Muszáj lépést tartanod a trendekkel, különben alulmaradsz a konkurenciával szemben.
És a konkurenciához kapcsolódva eljutottunk a következő ponthoz, a versenytársak felméréséhez. Első lépésként azonosítsd be őket!
Vannak direkt versenytársaid, akik ugyanazon célcsoportoknál ugyanazt az igényt szeretnék kielégíteni. Tehát a tiédhez hasonló termékeik vagy szolgáltatásaik vannak. Emellett vannak indirektek is, akik hasonló célcsoportot céloznak meg és hasonló problémát akarnak megoldani, de ezt más típusú termékkel vagy szolgáltatással teszik.
Ha sikerült őket beazonosítanod, akkor végezz el egy részletesebb elemzést. Ezáltal megismerheted a Te célközönséged igényeit is, hiszen láthatod, hogy a konkurencia kiket céloz meg. Nézd meg az erősségeiket és gyengeségeiket a sajátodhoz képest. Figyeld meg aprólékosan a termékeiket és szolgáltatásaikat. Miben különlegesek, miben hasonlóak és miben különböznek tőled? Vess egy pillantást a marketingtevékenységükre is: hogyan hirdetnek? Milyen sikeres kampányaik voltak? Milyen tartalmakat tesznek közzé?
Ezek mind segíthetnek formálni a Te marketing stratégiádat is. Ha ezekkel is megvagy, akkor jöhet a következő lépés!
3. LÉPÉS: CÉLCSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Ez az egyik legfontosabb, mikor alakítod a stratégiádat. Ahhoz ugyanis, hogy valódi eredményeket érj el egy valós közönség valós igényeit kell kielégítened.
Például, ha prémium minőségű tápszereket árulsz, nem célszerű a 18-24 éves egyetemistákat vagy a 60 év feletti nyugdíjasokat megcélozni. Ugyanígy egy budapesti jógastúdió sem fogja vonzani a soproni lakosokat, hiszen túl messze vannak tőle. Tehát hiába kínálod a legjobb terméket vagy szolgáltatást a piacon, ha nem a megfelelő embereket célzod meg a hirdetéseiddel, akkor nem fog elég bevételt generálni.
MIKET ÉRDEMES TUDNOD?
Nem, életkor, lokáció, érdeklődési körök, vásárlási szokások, iskolázottság, pénzügyi szituáció (általános, megfizethető árak vagy magasabb kategória). Ezek alapvető jellemzők, de emelett még fontos tisztában lenned azzal, hogy milyen platformokon tudod a legkönnyebben elérni őket. Valamint mélyebbre is kell ásnod, hogy rájöjj milyen vágyak, félelmek uralják az életét és milyen problémáira tudsz Te megoldást nyújtani.
Ezen információk nélkül minden marketing tevékenységed csak véletlenszerű próbálkozás lesz. Nem éri meg ezzel kockáztatnod!
Ha megvan a célcsoportod, akkor figyelmedbe ajánljuk az úgynevezett vásárlói profil, másnéven buyer persona készítést. Ezzel kézzelfoghatóbbá teheted a potenciális vásárlójelölteket. Itt konkrétan el kell képzelned egy személyt, aki szívesen megvenné a terméked vagy igénybe venné a szolgáltatásod. Legyen neve, foglalkozása, hobbijai, története, vágyai, félelmei és természetesen problémái, amikre Te tudod a megoldást.
Ez lényegében egy olyan ideális vásárló, amit a fenti jellemzőkből gyúrsz össze. Így egyszerűbb lesz célzott hirdetéseket és kampányokat indítani nekik, mert van egy elképzelésed, hogy kit kell megszólítanod.
4. LÉPÉS: USP ÉS ÜZENET MEGHATÁROZÁSA
Ha sikerült felmérned az egész piacot, azaz ismered a versenytársaidat és a célközönségedet is, akkor jöhetnek az USP (Unique Selling Proposition, vagyis egyedi értékesítési tulajdonság) és a fő üzeneted meghatározása. Ezek segítenek Téged egyedivé tenni és kiemelni a versenytársaid közül.
Az USP az az egyedi jellemző (vagy jellemzők), amely a terméked, szolgáltatásod vagy a céged fő erőssége. Ez lehet tulajdonképpen bármi, viszont tartsd szem előtt, hogy olyat határozz meg, ami a célközönségednek is számít. Ezt pedig alakítsd át értékké. Tehát ha például az általad biztosított fő előny az, hogy Te másnapra kiszállítod a rendeléseket, akkor ne csak ezt írd le, hanem azt is, hogy mennyi fáradtságot úszhat meg ezáltal.
Az üzenetnél pedig arra figyelj, hogy frappáns legyen, megjegyezhető és minden egyéb kommunikáció is ezt tükrözze. Nem állíthatsz két ellentétes dolgot a hirdetéseidben! Gondolj csak a nagy márkákra, például a Nike-ra vagy a Coca Cola-ra. Minden kampányuk hűen tükrözi azt a fő üzenetet, amit mondani akarnak a vásárlóiknak. Ráadásul, amit a legjobban csinálnak, hogy egy érzést adnak át, amivel sokan azonosulni tudnak.
Erre azért van szükség, mert az embereket nem érheted el csak értékesítéssel. Először fel kell építened a márkádat, edukálnod kell őket a termékedről/szolgáltatásodról, hogy lássák, milyen vágyakat érhetnek el vele vagy milyen problémákat oldhatnak meg általad. Fel kell keltened az érdeklődésüket azáltal, hogyan hatsz az érzelmeikre. Az emberek ugyanis sokkal inkább hajlamosak a vásárlásra, ha ismerik és szeretik a márkát.
Tervezd meg tehát azokat az előnyöket, a fő üzeneted és a bizalomépítő tartalmakat, amiket folyamatosan és összefüggően szeretnél kommunikálni a célközönségednek a különböző kampányokban. Ezek után jöhet majd az értékesítés is, ahol konkrétan a termékedre/szolgáltatásodra fókuszálsz majd.
5. LÉPÉS: MARKETING CSATORNÁK ÉS ESZKÖZÖK KIVÁLASZTÁSA
Most, hogy megvan kiknek és mit szeretnél átadni, ideje megtervezned, hogy milyen csatornákon keresztül, milyen eszközök segítségével akarod ezt megtenni. Erre többféle megoldás is létezik.
Célszerű olyan csatornákat választanod, amelyek segítségével hatékonyan és időben juttathatod el az üzeneted a célközönségedhez. Valamint vedd figyelembe azt is, hogy mennyi erőforrást tudsz biztosítani ezekre, mivel vannak olcsóbb és drágább marketing eszközök is.
MOST BEMUTATUNK NEKED PÁR LEHETŐSÉGET
Saját weboldal: Mondanunk sem kell, hogy ez egy alapvető eszköz bármilyen termék vagy szolgáltatás esetén. A célcsoportod tagjai először ide fognak ellátogatni, miután találkoznak a hirdetéseiddel. Elengedhetetlen, hogy neked is legyen egy jól felépített, felhasználóbarát és esztétikus weboldalad.
Facebook hirdetések: Facebook, Instagram, Tiktok. Te is ismered őket és jobb, ha megbarátkozol velük. Manapság a hirdetések nagy része ezeken zajlik és nem hiába. Szinte mindenki naponta használja őket, így könnyű elérni azokat, akiknek a terméked/szolgáltatásod szól. Ráadásul videós tartalmakkal is tudsz hirdetni rajtuk, ami sokkal figyelemfelkeltőbb tud lenni, és hatékonyabbak lesznek általa a hirdetéseid. Plusz, egy kattintással át tudod őket terelni a weboldaladra, mielőtt meggondolnák magukat.
Google hirdetések: Az előző mellett számos más helyen is elhelyezhetsz hirdetéseket a Google Ads által. Megjelenhetsz a kereséseknél, de a YouTube-on vagy más weboldalakon is. Ezek által is könnyedén elérheted a potenciális vásárlókat.
E-mail marketing: Talán meglepődsz, hogy ezt is benne hagyjuk a felsorolásban, pedig nem kellene. A hírlevelek ismét felívelő szakaszban vannak és egyre több vállalkozás tér vissza hozzájuk. Előnye, hogy közvetlenül tudsz kommunikálni a feliratkozóiddal, növelheted az elköteleződést és egy olyan embert, aki már ismer Téged, esetleg vásárolt is, sokkal könnyebben visszaforgathatod.
A legjobb, ha kombinálod ezeket a csatornákat és több helyről kommunikálsz a célcsoportodnak. Természetesen akkor, ha van rá elegendő kereted, amiről pont a következő lépésben lesz szó.
6.LÉPÉS: BÜDZSÉ MEGHATÁROZÁSA
A sikeres marketing költséges dolog, ezért is szükséges előre megtervezned, hogy az induláskor mennyi pénzt tudsz rá szánni. Fontos, hogy ezen elgondolkodj, különben kellemelten meglepetésekben lehet részed.
A büdzsé meghatározásakor tartsd észben, hogy mi az, amit a vállalkozásod bevételéből erre tudsz szánni úgy, hogy a fejlesztésekre maradjon kellő pénz. Mivel megbízható, jó termék, szolgáltatás nélkül még egy milliós költségvetésű kampány sem tud csodát tenni.
MIT KELL BELEKALKULÁNOD EBBE AZ ÖSSZEGBE?
Elsősorban a marketing eszközök költségeit, mint például a weboldal létrehozásával és fejlesztésével járó kiadások, a különböző szoftverek licencdíjai és előfizetési rendszerek havidíjai. Emellett ott vannak még a hirdetések költségei is.
Emellett fontos számításba venned az ezzel foglalkozó szakemberek bérköltségeit is. Ugyanis, ha házon belül nincs ezekre embered, akkor külső szakértőket kell alkalmaznod, akik munkadíját szintén finanszíroznod kell. Ha egy marketing ügynökségre bízod az online jelenléted, a hirdetési költségen túl a kiszervezés díját is bele kell kalkulálni az összegbe.
Egy a lényeg, úgy alakítsd ki a keretedet, hogyha a bevételedből kivonsz mindent, a marketingköltséget is, akkor maradjon profitod. Emiatt olyan fontos, hogy előre átszámolj mindent. Sokkal rosszabb, mikor belevágsz egy nagy kampányba és a közepén derül ki, hogy nincs elegendő anyagi forrásod további hirdetésekre. Egy ilyen alkalom miatt hatalmas bevételtől eshetsz el, ami pénzügyi károkat is okozhat a vállalatodnak.
Sőt, ajánljuk, hogy legyen legalább 3 havi megtakarításod, amiből az ilyen problémákat finanszírozhatod és elháríthatod.
HA MINDEZZEL MEGVAGY, AKKOR GRATULÁLUNK!
Készítettél egy átlátható, részletes stratégiát, ami segít eligazodni a marketing világában. Nem maradt más hátra, mint az elméletet átülteni a gyakorlatba és ütemtervet készíteni a pontos feladataidról, ahogy azt még a cikk legelején írtuk. Ez valóban még csak a kezdet, de reméljük, hogy a tanácsainkkal segíteni tudtunk és most már magabiztosabban indulsz el a siker felé! Hajrá!
SZERETNÉL HATÉKONY MARKETINGSTRETÉGIÁT?
VÁLLALATI
TÉRKÉP
Egy szervezeti ábra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.
Mi is az a Vállalati Térkép?
A Vállalati Térkép egy szervezeti ábra, amely felosztja a céged több területre, mint például az Ügyvezetés; HR; Marketing; Értékesítés; Pénzügy; Termelés és ezekhez 18 működő rendszert társít.
Rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutat olyan rendszereket, melyeket te is használni tudsz a cégedben.
A célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és egy stabil pontot adjon a céged vezetésében, mivel rávilágít a problémáid pontos megoldására.
GONDOLKOZZ RENDSZERBEN
Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.
A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.
Ahol már találkozhattál velünk:
Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.