SIKERTÖRTÉNET

HOGYAN LETT 30%-KAL HATÉKONYABB A CÉGE?

METOPE 2000 KFT.

2021.12.08.

Dienes Martin

8 perc

Szabad hétvégék, 30%-kal nagyobb hatékonyság, kevesebb stressz. Ez volt az előző pár hónap eredménye Kasuba Jánosnál, aki a Metope 2000 Kft. tulajdonosa. Hatalmas szándékkal és kitartással állt neki a cégfejlesztésnek, és pontosan ugyanilyen hatalmas akadályokkal találkozott szembe. Bemutatjuk neked a Sikertörténetét, amelyben elmeséli: pontosan miket vezettek be, milyen nehézségeik voltak az elmúlt 27 évben, milyen nehézségei voltak a vállalkozása fejlesztésével kapcsolatban, és, hogy milyen eredményeket értek el az előző sikeres időszakukban.

KI VAGY, MIVEL FOGLALKOZTOK?

Kasuba János vagyok, családapa, most már nagyapa is, egyébként építész. Több évtizede gyakorlom a szakmát. A Metope 2000 Kft.-t 1994 óta működtetjük, építészeti tervezéssel és generáltervezéssel foglalkozunk. 6 fővel, közel 100 millió forintot forgalmazunk. Több mint 100 létesítmény épült meg a terveink alapján, viszont ahhoz, hogy a piacon sikeresen helytálljunk, egyre nagyobb követelményeket kellett teljesítenünk. Jelenleg a cégünk, 27 éves élete során, a legsikeresebb éveit éli. Ez nagy örömmel tölt el engem és a munkatársaimat is.

MI VOLT A KONKRÉT NEHÉZSÉG, AMELYRE MEGOLDÁST KERESTÉL?

Az volt a törekvésünk, hogy szakmailag fejlődjünk, és hogy a termelési tevékenységet fejlesszük minél magasabb szintre. Igazából észrevettük, hogy sokat dolgozunk, és periodikusan ismétlődnek nehézségek, krízishelyzetek a cég életében. Nem igazán jöttünk rá magunktól, hogy hogyan kezeljük ezt a problémát. Nyilván az embernek az első reakciója az, hogy még többet dolgozik, még többet próbál követelni a kollégáitól, és amikor rájöttünk arra, hogy ez se hozza meg a kívánt előrelépést, stabilitást, akkor kezdtünk el gondolkodni, hogy mi a teendő, és akkor találkoztunk veletek. Már akkor is nagyon jó marketing munkátok volt, mivel telibe talált minket a szlogenetek, hogy stresszmentes és stabil céget építsünk fel, és ott rápróbáltunk erre, de ez már évekkel ezelőtt történt, azóta is együttműködünk veletek. Lassan a cég életébe beépülnek azok a gondolatok, amiket itt tanultunk, amit itt sulykoltok belénk. Ennek igenis van hozadéka, nyeresége. Rájöttünk arra, hogy nemcsak a tervek készítésével kell foglalkoznunk, hanem ki kell alakítanunk egy etikus és stresszmentes munkakörnyezetet magunk körül. Magasabb szintre kell emelnünk a belső és külső kommunikációnkat, tervezni kell tudni a cég gazdasági tevékenységét, ennek megfelelően kell motiválni a munkatársakat, mind erkölcsileg, mind anyagilag. Ki kellett alakítanunk egy mozgóbérrendszert. Legfőképpen ezek miatt az eszközök miatt érzem, hogy léptünk afelé, hogy stabilabb, sikeresebb és stresszmentes céggé váljunk.

MI VOLT AZ A PONT, AHOL IGAZÁN JÖTT A FELISMERÉS: „ITT A VÉGE! KEZDENEM KELL EZZEL VALAMIT!”

Én már több mint 30 éve csinálom ezt a szakmát. Nagyon szeretem, imádom, óriási felelősség, óriási munka, mivel 100 milliós, milliárdos épületek terveinek, elkészülésének a terhét veszed a nyakadba, és azt határidőre és megfelelő műszaki tartalommal, botrányok nélkül kell elkészíteni úgy, hogy mindenkinek az igényének megfeleljen, hogy természetesen legközelebb is téged válasszanak. Cél, hogy ne a bíróságra járkálj folyamatosan, hanem tényleg tudd élvezni a hivatásodat. Nekem többször is voltak olyan gondolataim, hogy ezt már nem akarom csinálni, mert nem fogom tudni vállalni. Az is gond volt, hogy egy ilyen nagy problémahalmazból nem láttam már a célt, és már nem találtam motivációt ebben az egészben. Fontos volt a későbbiekben ezeket is megtalálni, hogy legyenek rövid és hosszú távú céljaink. Fel tudnék idézni ilyen pillanatokat az életemből, amikor felmerült az, hogy abbahagyom.

AZ EMBEREK KEZELÉSÉVEL, KOMMUNIKÁCIÓVAL KAPCSOLATBAN VOLT OLYAN FELISMERÉSED, AMIKOR AZT ÉREZTED, HOGY TENNED KELL VALAMIT?

Igazából az ezzel kapcsolatos felismerés akkor jött, amikor már kapcsolatba kerültünk veletek. Én úgy gondoltam, hogy ha a szívemet, lelkemet kiteszem az asztalra, akkor ezt érzékelik a munkatársaim, és értékelik, de rá kellett jönni, hogy ezt sokkal tudatosabban és sokkal kommunikatívabban kell művelni, sokkal több figyelmet kell fordítani a kommunikációra. Amikor már ennyi ideje vezetsz egy céget, akkor rendesen szíven tud ütni az a felismerés, hogy mégsem vagy annyira jó vezető, mint gondoltad – a munkatársaid szempontjából persze. Meg kell tanulnunk közösen elemezni a problémákat, közösen kell megoldásokat keresnünk. Természetesen a döntést nekem kell meghozni, de mégis sokkal jobban be kell vonni a munkatársakat ezekbe a folyamatokba. Természetesen nincs tökéletes ember, vezető és kolléga sem, de nagyon sokszor a problémák közepette inkább azt vettem észre, hogy mik a hiányosságok a kollégáimban, nem pedig azt, hogy mik a jó tulajdonságaik. Meg kellett fordítani ezt a szemléletet, észre kellett venni, hogy minden kolléga nagyon értékes, minden kollégának nagyon sok jó tulajdonsága van. Próbáljuk ezeket – jó értelemben – kihasználni, ezekre építeni. Az esetleges hiányosságokat közösen, megfelelő megértéssel, kommunikációval, időt rászánva próbáljuk jobb irányba terelni. Sok kollégával volt ezelőtt konfliktus, de elsősorban saját magamat kell okolnom, hogy nem jöttem rá hamarabb, hogy ezeket a kapcsolatokat milyen empátiával kell kezelni, milyen etikus alapokra kell helyezni. Úgy veszem észre, hogy a kollektívának a hangulata, az érzelmi szintje emelkedik, ha odafigyelünk ezekre a dolgokra.

MI LETT VOLNA, HA ERRE A NEHÉZSÉGRE NEM TALÁLSZ MEGOLDÁST?

Valószínűleg már kiégett volna bennünk a hivatástudat, és nem egy békésebb, alkotó légkör irányába mozdult volna el a hangulat. Sejtem, hogy a rengeteg másik vállalkozásban tapasztalható idegesség, ellenségeskedés, ennek következtében a kapkodás, hibás teljesítések felé indultunk volna el még jobban. Egy olyan légkört kellett megteremtenünk, ahol mindenki azt érzi, hogy egy irányba toljuk a szekeret, és hogy mindenkinek lesz nyeresége ezekből a dolgokból. Nem elgondolni és mondani kell a kollégáknak, hanem igenis tenni kell értük, hogy ők is tényleg érezzék, van előrelépés. Ezt mind nem tudtuk volna elérni, ha nem találjuk meg a megoldást, azaz titeket.

MI VOLT A KONKRÉT MEGOLDÁS?

Három dolgot emelnék ki. Elsőként a sok kommunikációt. Másodikként az etikátlanságok felismerését, és az azokkal való szembenézést. Harmadikként pedig a Szervezési Tábla megismerését, aminek a segítségével elkezdett letisztulni a káosz. Az ember ezelőtt már azt se tudta, hogy a sok halaszthatatlan feladat közül melyikbe kezdjen bele, és most le tudjuk modellezni a vállalkozás működését ezzel a Szervezési Táblával. Illetve, ezzel együtt ki tudunk jelölni részcélokat, be tudjuk vonni az embereket egy változatosabb munkavégzésbe. Most itt járunk. A közeljövőben többet kell foglalkoznunk a szereposztásokkal, feladatmegosztással, ami ebből az egyszemélyes kézi vezérlésből tud továbbsegíteni minket afelé, hogy egyre több felelősség legyen a vezetőimen, munkatársaimon. Nagyon gyakran előfordult ezelőtt, hogy tűzoltásokat csináltam, amiket a legrövidebb határidők miatt kellett eszközölnöm. Kénytelen voltam saját magam elvégezni rengeteg feladatot, még akkor is, ha ráment a fél hétvégém, csak, hogy ki legyen pipálva egy feladat. Most már tudatosan felismerem a problémákat, és megkeresem azt a kollégát, akinek ezt a feladatot el kell végeznie. Erre, ha az ember egy kicsi figyelmet fordít, akkor sok energiája és ideje megmarad. Most, hogy mindenkinél a pozitív tulajdonságait emeljük ki, úgy látom, hogy tényleg mindenki nagyobb kedvvel kommunikál, jobban részt vesznek a feladatokban, megjelent a proaktivitás. Most már nem várják meg, hogy „majd a Főnök mond valamit”, hanem tényleges megoldásokkal jönnek hozzám.

MIK VOLTAK A BUKTATÓK A CÉGFEJLESZTÉSI ESZKÖZÖK BEVEZETÉSE KÖZBEN?

Amikor nálatok jártam, akkor elfogadtam azokat, amiket mondtatok, és megértettem, hogy ezek a vállalkozásnak hasznosak, viszont amikor eljöttem tőletek, és másnap el kellett mondani az embereknek, akkor nem tudtam folyamatosan, áramvonalasan előadni, hogy ez miért is jó. Ez más szituáció volt, mint egy alap céges beszélgetés. Más dolgokról kellett beszélni a kollégákkal, mint eddig. Ők se értették, én is baromi kényelmetlenül éreztem magam. Kudarcos időszak volt. Kellett még hozzátok mennem, hogy erőt gyűjtsek, motivációt szedjek. De kötelező volt az, hogy át tudjam adni azokat az ismereteket, amiket tanultam, mert már nem mehetett így tovább. Újra és újra nekikezdtem. Elkezdtem látni egy-két emberen, hogy kezdik megérteni, hogy mit akarok, és hogy ez miért is lesz jó nekik. Ebből újabb erőt tudtam meríteni, és mentem a harmadik, negyedik emberhez is. Sokszor nekem kell ebbe még több időt beletenni, de látom, hogy ez kamatostul megtérül.

MILYEN TOVÁBBI EREDMÉNYEK SZÜLETTEK A VEZETŐI ESZKÖZÖK BEVEZETÉSÉVEL?

Egyrészt tudatosultak a költségelemek nálunk, tudatosultak, hogy jutalmazni kell az embereket, hogy van egy mozgóbér része a teljesítménynek, és ennek közösen kell megteremtenünk az alapját, hogy ezeket realizálni tudjuk. Ezt el kellett fogadtatni az emberekkel. Meg kellett győznünk egymást, hogy ez mindenkinek hasznos lesz, ha be tudjuk vezetni, és etikátlanságok nélkül tudjuk alkalmazni. Ez sok-sok beszélgetés volt, időt kellett szánni rá. Ahogy más cégeknél, nálunk is folyamatosan jönnek a határidők, amikre be kell fejezni a feladatokat. Mindig lenne más dolog is, amit meg kell csinálni, de muszáj a munkatársakra és a cég fejlesztésére időt szánni. Rengeteg eszközt kell még bevezetnünk, de most már nem stresszel senki sem ezen. Nyilván nem máról holnapra tudjuk ezeket megvalósítani, de legalább látjuk, hova törekszünk, és ad egy biztonságot nekünk, ha ilyen módszerekkel dolgozunk. Mindenki tudja a cégnél, hogy igenis jövőre is lesz munkánk, lesz munkahelyünk, többet tudunk keresni. Már ezért is érdemes volt veletek megismerkedni.

KI LEHET MUTATNI SZÁMOKKAL A HATÉKONYSÁGNÖVEKEDÉST?

A pénzügyi bevételeket és kiadásokat tudjuk számszerűsíteni sokkal részletesebben és alaposabban, mint eddig. Meg tudunk már fogalmazni előre elvárásokat magunkkal szemben, és teljesítjük még azokat is, amikkel nagyon szkeptikus voltam, hogy tényleg elérjük őket. Látszik, hogy kezd tervezhetővé válni, hogy milyen árbevételeket akarunk és fogunk elérni a következő évben, és hogy tényleg látjuk is, hogy időarányosan hogy állunk ezzel kapcsolatban. Jobban be tudjuk osztani a kapacitásunkat, miként fogjuk elvállalni a következő munkát, esetleg kell-e munka után szaladni vagy sem. Hatékonyabban tudjuk beosztani az időnket. Összességében ez mind látható lett számomra. Illetve ahhoz, hogy egy projekt sikeres legyen, mind a tervezőnek, mind a megrendelőnek jól kell teljesítenie, bizonyos feltételeket mindenkinek teljesíteni kell, bizonyos kompromisszumokat a megrendelőnek is meg kell kötni, és ez okozhat időnkét a feladatokban csúszásokat, DE az előző évekhez képest, most már ott tartunk, hogy 30%-kal növekedett a határidőben befejezett munkáink száma.

SZERETNÉL TE IS HATÉKONYABB CÉGET?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be számodra.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

Egy stabil pontot ad a céged vezetésében, mivel rávilágít a problémáid pontos megoldására.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylés gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Tapasztalat a Vállalati Térképről

“A DMA Vállalati Térkép jól megjeleníti azokat a tájékozódási pontokat, melyek a kívánt cél, azaz egy jól működő, konfliktusoktól és probléma halmazoktól mentes, töretlenül fejlődő cég eléréséhez vezetnek. Egy ilyen vállalatban a tulajdonos és vezetőség az operatív tevékenységek helyett a virágzó jövő megteremtésén munkálkodik úgy, hogy az különösebb erőfeszítés helyett inkább egy sikerekben gazdag élvezetes játszmát jelent.

Ehhez a cég valamennyi munkatársa és partnerei elégedett és együttműködő magatartással járulnak hozzá. A DMA szolgáltatása a Vállalati Térképre épülő navigációs rendszer, ami a konkrét felhasználó lehetőségeit figyelembe véve végigvezet a leggyorsabb útvonalon. Gyakorlati és kézzel fogható eszközöket ad az elvárt eredmény mielőbbi legpontosabb megvalósításához.”

- ILLÉS GÁBOR -