VÁLLALATI
TÉRKÉP
Egy szervezeti struktúra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.
Hogyan érhet el a vállalkozásod gyorsabb és fenntartható növekedést? Sokan próbálják növelni a bevételüket, bővíteni az ügyfélkörüket, de a cég egy ponton megakad. A legtöbb vezető rossz stratégiát követ: célokat hajszol, de nem épít stabil rendszert. Ebben a cikkben megmutatjuk, milyen lépésekkel gyorsíthatod fel a cég növekedését, és miként válhat a vállalkozásod önjáróvá. Ne hagyd ki ezt az útmutatót, ha hatékony cégfejlesztést, stabil növekedési stratégiát és valódi eredményeket szeretnél!
A CÉG NÖVEKEDÉSE NEM SPRINT, HANEM EGY LENDKERÉK
Minden sikeres vállalkozás mögött egy jól olajozott lendkerék áll. A növekedés nem egyetlen nagy áttörés eredménye, hanem apró, egymásra épülő lépések sorozata, amelyek végül robbanásszerű fejlődéshez vezetnek.
A legtöbb cégvezető gyors növekedést akar. „Hogyan duplázzam meg az árbevételemet idén?” „Milyen marketingkampány hozza meg az áttörést?” A kérdések jogosak, de a válasz nem egy nagy dobás, hanem egy lassan gyorsuló folyamat. Jim Collins szerint a sikeres vállalatok nem sprintben gondolkodnak, hanem egy lendkerék folyamatos forgatásában.
A lendkerék hatás lényege, hogy az elején nehéz elindítani, de ha következetesen és tudatosan építed, egy ponton már magától is pörögni fog. A legjobb cégek nem varázsütésre lettek sikeresek. Nem egy zseniális marketingfogás vagy egy új termék volt a titkuk, hanem az, hogy évekig kitartóan, egy irányba tolták a vállalkozásukat.
Képzelj el egy hatalmas, több tonnás kereket. Az első mozdulatokkal alig fordul valamit. A legtöbben itt feladják, de ha nem hagyod abba, és folyamatosan, apró lépésekben haladsz, egy idő után a kerék elkezd gyorsabban pörögni. És egyszer csak elérkezik az a pont, amikor már szinte önmagától forog. A kérdés tehát nem az, hogy mi a gyors siker titka, hanem az, hogy milyen ismétlődő lépések vezetnek a hosszú távú, fenntartható növekedéshez. Ha egyszer a lendkerék beindul, a fejlődés megállíthatatlanná válik.
A SÜNDISZNÓ-ELV: MIÉRT VEZET AZ EGYSZERŰSÉG SIKERRE?
A legsikeresebb cégek nem szuper komplex stratégiákban gondolkodnak, hanem három egyszerű kérdésre adnak egyértelmű választ: Miben lehetünk a legjobbak? Mi hajtja a gazdasági motorunkat? Miért lelkesedünk igazán? Ha ez a három találkozik, onnantól nincs akadály a növekedés előtt.
A legtöbb cégvezető hajlamos túlkomplikálni a stratégiát. Úgy gondolják, hogy a siker titka egy összetett üzleti modell, rengeteg párhuzamosan futó projekt vagy egy kifinomult marketingrendszer. Tényleg, már mindent is hallottunk. Pedig a legsikeresebb vállalkozások éppen az egyszerűségben hisznek.
Jim Collins kutatása szerint a kiemelkedő cégek három kulcskérdés mentén határozzák meg a stratégiájukat. Ez a Sündisznó-Elv, amely nevét egy régi tanmeséből kapta. A róka ravasz, mindenféle bonyolult trükköt próbál alkalmazni, de a sündisznó mindig ugyanazt csinálja: összegömbölyödik, és a tüskéivel védekezik. Az egyszerű, de hatékony stratégia mindig nyer.
A három kérdés, amelyre minden sikeres cég egyértelmű választ ad:
Miben lehetünk a legjobbak?
Nem elég, hogy jók vagytok valamiben, hanem a legjobbnak kell lennetek benne. Mi az, amiben verhetetlenek lehettek a piacon, teljesen őszintén? Ez nem mindig az, amit eredetileg csináltatok – lehet, hogy idővel változik. A lényeg, hogy egyértelműen tudjátok, miben vagytok verhetetlenek.
Mi hajtja a gazdasági motorunkat?
Melyik bevételi forrás az, ami hosszú távon fenntartható és profitábilis? Nem minden bevételi forrás egyenlő – meg kell találni azt az üzleti modellt, amely a legnagyobb nyereséget és hosszú távú stabilitást biztosítja.
Miért lelkesedünk igazán?
Ha a csapat és a vezetőség nem szenvedélyesen hisz abban, amit csinál, az üzlet nem fog kiteljesedni. A legjobb cégek nemcsak pénzt keresnek, hanem valódi szenvedéllyel végzik a munkájukat.
Ha ezt a három tényezőt sikerül összehangolni, a vállalkozás valóban kiemelkedővé válhat.
Megmutatom, mi a DMA saját Sündisznó-elve, hátha ez segít a sajátod kidolgozásában. Nekünk egyébként 6 teljes hónap volt, amire sikerült tökéletesíteni, szóval ez egy hosszabb folyamat is lehet. A DMA ponthu Kft. Sündisznó-elve:
Miben vagyunk tényleg a legjobbak Magyarországon?
Abban vagyunk a legjobbak, hogy gyakorlatiasan fel tudunk építeni egy működő szervezeti struktúrát, közvetlen stílusban.
Mi hajtja a DMA gazdasági motorját a legjobban?
Az hajtja a gazdasági motorunkat, hogy minél több előfizetővel rendelkezünk, annál több profitot tudunk elérni.
Mi az, amiért az egész cég a legjobban lelkesedik?
Az egész cég azért lelkesedik, hogy egy jó csapattal egy irányba tudjon haladni, és hogy értéket tudjon átadni.
NE A CÉLOKAT KERGESD, HANEM A RENDSZERT ÉPÍTSD!
Sokan a nagy eredményekre fókuszálnak, de valójában az odavezető rendszer a lényeg. Az igazán gyorsan növekvő cégek nem célokat hajszolnak, hanem egy olyan rendszert építenek, amely automatikusan elhozza a kívánt eredményeket.
A legtöbb cégvezető úgy gondolja, hogy a siker kulcsa az ambiciózus célok kitűzése. „Meg akarjuk duplázni a bevételt!” „A legjobbak akarunk lenni a piacon!” Ezek jól hangzanak, de önmagukban semmit sem érnek. A legnagyobb hiba, amit egy vállalkozás elkövethet, hogy kizárólag az eredményekre koncentrál, és közben elfelejti a legfontosabbat: az odavezető utat, vagyis a rendszert.
Jim Collins kutatásai szerint a leggyorsabban növekvő és fenntarthatóan működő cégek nem célok köré építik a stratégiájukat, hanem egy olyan rendszert alkotnak, amely folyamatosan termeli az eredményeket. Mit jelent ez a gyakorlatban? Ahelyett, hogy a célok után rohannának, olyan struktúrát hoznak létre, amely biztosítja, hogy a növekedés folyamatos és kiszámítható legyen.
Gondolj egy futóra, aki azt mondja: „Egy maratont akarok futni 3 óra alatt.” Ez egy cél. De ha nem épít ki egy edzésrendszert, amely következetesen erősebbé és gyorsabbá teszi, akkor a cél csak egy álom marad. A sikeres cégvezetők úgy gondolkodnak, mint a profi sportolók: nem a cél motiválja őket, hanem a mindennapi, tudatos gyakorlás és a megfelelő folyamatok fenntartása. A kérdés tehát nem az, hogy milyen nagy célt tűzöl ki, hanem hogy milyen rendszert hozol létre, amely automatikusan elhozza azt az eredményt.
AZ ELSŐ LENDÜLET: HOGYAN INDÍTSD BE A NÖVEKEDÉS MOTORJÁT?
Egy cég lendkerék-építésében a legnehezebb az első néhány fordulat. Hogyan indul el egy vállalkozás úgy, hogy ne fulladjon ki az első emelkedőnél? A kezdeti stratégia dönti el, hogy a cég lassú növekedést vagy robbanásszerű fejlődést produkál.
A legtöbb vállalkozásnál az első időszak a legnehezebb. Hiába van meg a vízió, a motiváció, és hiába tűzünk ki nagy célokat, a lendkerék nem indul be magától. Jim Collins szerint a sikeres cégek egyik legnagyobb titka, hogy megtalálják azt az ismétlődő folyamatot, amely folyamatos növekedést biztosít számukra – és ezt a folyamatot tudatosan pörgetik.
A lendkerék hatás nem más, mint egy tudatosan felépített folyamatlánc, amelyben egyik lépés logikusan követi a másikat. Ha ezt megtalálod és dokumentálod, akkor nem kell mindig új ötletek után kapkodni – elég a már működő rendszert egyre gyorsabban és hatékonyabban működtetni.
De hogyan találod meg a saját céged lendkerekét?
Figyeld meg, milyen lépések vezettek eddig eredményre. Mik azok az ismétlődő minták, amelyek növekedést hoztak?
Dokumentáld ezeket a lépéseket! Egy jól leírt, világos folyamat aranyat ér. Nem improvizálsz, hanem következetesen ismételsz.
Pörgesd be! Amint tudatosan elkezded alkalmazni a saját lendkerekedet, az első néhány fordulat után észreveszed, hogy egyre könnyebb lesz, és a növekedés öngerjesztő folyamattá válik.
A siker nem egy nagy robbanás eredménye, hanem az apró, de megismételhető és folyamatosan csiszolt folyamatoké. Ez ilyen “egyszerű”!
HOGYAN ÉPÜL FEL A MI CÉGÜNK FŐ LENDKEREKE?
Itt bemutatjuk saját vállalkozásunk fő lendkerekét, hogyan építettük fel, és milyen lépéseken keresztül értük el, hogy a növekedés önjáróvá váljon.
A lendkerék hatás akkor működik igazán, ha a vállalkozás megtalálja azt a megismételhető, folyamatosan gyorsuló folyamatot, amely minden egyes körrel egyre több eredményt hoz. Egy jó lendkerék nemcsak gyorsítja a növekedést, hanem idővel önjáróvá válik, vagyis már nem igényel állandó beavatkozást a vezetők részéről, mert a folyamatok egymást erősítve haladnak előre.
De hogyan épül fel ez a rendszer?
A legfontosabb, hogy minden egyes lépés szorosan összefügg a következővel, és egy logikus láncot alkot. Ha egy lépés kimarad vagy nem működik hatékonyan, az egész lendkerék megakad. Éppen ezért minden elemnek úgy kell kapcsolódnia, hogy minél kevesebb súrlódás, minél kevesebb elakadás legyen a rendszerben.
Egy jól működő cég lendkereke jellemzően a következő lépésekből épül fel (de ez cégről cégre változó):
Egyértelmű, egyszerű értékajánlat – Tudatosan kommunikáljuk, miben vagyunk a legjobbak.
Erős ügyfélkapcsolatok – Akik megismernek minket, maradjanak is velünk.
Hatékony belső folyamatok – Minden működjön gördülékenyen és kiszámíthatóan.
Mérhető eredmények és visszacsatolás – Tudjuk, hogy mi működik és mi nem.
Folyamatos fejlesztés – A siker nem állandó, a lendkerék folyamatos optimalizálást igényel.
A DMA ponthu Kft. fő lendkereke:
Idevonzani és felvenni a legjobban megfelelő embereket. – Kiképezni egy kiváló csapattagot, aki a céggel egyirányba halad és érti a cégfejlesztési rendszereket. – Valóban integrálni a cégfejlesztési rendszereket az előfizetőinknél. – Megszerezni potenciális előfizetők bizalmát ügyfélvéleményekkel és díjmentes tartalmakkal. – Elérni, hogy a potenciális előfizetők elinduljanak valamelyik csomagunkon. – Kiépíteni egy kiváló és vonzó munkahelyet, ahol jó dolgozni és felépíteni egy összetartó csapatot. (Majd a feladatunk, hogy visszatérjünk az első pontra)
A DMA ponthu Kft. szolgáltatás lendkereke:
Megtervezni 6 hónapra az előfizető cégfejlesztésének menetét a jövőképe alapján. – Magunk mellé állítani: folyamatos csomagon elindítani, és elérni, hogy teljesen ki tudja és ki akarja használni a csomagját. – Elérni 1 hónapon belül egy kiemelkedő sikert. – Töretlenül gondoskodni az előfizetők valós igényeiről. – Valóban integrálni a cégfejlesztési rendszereket a szolgáltatás által. – Elérni, hogy teljesen lojális legyen, és még legalább 6 hónapig velünk fejlessze a cégét. (Majd a feladatunk, hogy visszatérjünk az első pontra)
A DMA ponthu Kft. marketing (azon belül is a Vállalati Térkép kampányok) lendkereke:
Megtervezni, hogy a kampányon belül ki fogja bemutatni a Vállalati Térképet. – Legyártani jó minőségben a kampány elemeit: weboldal, videó, fotók. – Megszerezni az új potenciális minősített jelentkező bizalmát a kampányelemek folyamatos hirdetésével. – Átirányítani a weboldalra, ami meggyőzi a Vállalati Térkép igényléséről. – Elérni, hogy igényelje a Vállalati Térképet. – Meggyőzni 24 órán belül, hogy próbálja ki a Díjmentes Tanácsadást. (Majd a feladatunk, hogy visszatérjünk az első pontra)
Amint ezt a rendszert beállítottuk és elindítottuk, egyértelművé vált, hogy a növekedés nem a véletlenen vagy egy-egy jó hónapon múlik, hanem a jól felépített folyamatok erején.
A NÖVEKEDÉS GÁTJAI: MIÉRT ÁLLNAK MEG A CÉGEK?
A gyors növekedés nemcsak előnyökkel jár, hanem veszélyeket is rejt. Mik azok a gyakori hibák, amelyek miatt egy vállalkozás hirtelen megakad, és hogyan lehet ezeket elkerülni?
A növekedés rengeteg vállalkozás célja, de sok cég meglepetten tapasztalja, hogy egy bizonyos ponton megakad a fejlődés. Az árbevétel stagnál, a csapat kimerül, a lendület eltűnik. Miért történik ez, és hogyan lehet megelőzni?
Az egyik leggyakoribb ok az, hogy a cég nem épített stabil alapokat a növekedéshez. Ha a belső folyamatok kaotikusak, ha minden fejlesztés ad hoc módon történik, akkor a cég növekedésével ezek a hibák egyre nagyobb problémává válnak. Amit egy 5 fős csapat még elbír, az egy 50 fős cégnél már katasztrófát okozhat.
Egy másik gyakori akadály a vezetői kapacitás véges volta. Sok vállalkozó a növekedés hajtóereje, de ha minden rajta múlik, egy ponton eljut oda, hogy nem tud több időt és energiát beletenni. Ha a rendszer nincs jól megtervezve, akkor az egész cég vezetőfüggő marad – és a növekedés megtorpan.
Gyakori hiba az is, hogy a cég túl sok mindennel próbál egyszerre foglalkozni. Ahogy Jim Collins is fogalmazza: ha mindent meg akarsz csinálni, semmit sem fogsz jól csinálni. A sikeres vállalatok éppen ezért a Sündisznó-Elv alapján működnek és világosan tudják: miben a legjobbak, miből keresnek pénzt és miért lelkesedik a csapat. Így nem térnek le az útról.
Végül pedig sok cég egyszerűen nem méri az eredményeit megfelelően. Ha nem látod pontosan, hogy mi hoz eredményt és mi nem, akkor könnyen rossz irányba fordulhatsz.
A VÉGSŐ ÁTTÖRÉS: MIKOR LESZ A NÖVEKEDÉS ÖNJÁRÓ?
A legizgalmasabb pillanat egy cég életében, amikor a lendkerék magától kezd el pörögni. De hogyan lehet eljutni idáig? Mikor érkezik el az a pont, amikor a növekedés már nem függ az alapító napi munkájától?
A legtöbb vállalkozásnál a növekedés kezdetben a vezető személyes elkötelezettségén és napi munkáján múlik. Ő hajtja az értékesítést, találja ki a stratégiát, hozza meg a kulcsdöntéseket. De ha minden a cégvezetőn múlik, akkor a cég soha nem lesz igazán önjáró. A valódi áttörés ott következik be, amikor a lendkerék magától kezd el forogni, és a vállalkozás egy átgondolt rendszer szerint működik – függetlenül attól, hogy a vezető napi szinten belenyúl-e a folyamatokba.
De hogyan lehet ezt elérni?
A folyamatok és rendszerek kiforrottak: egy vállalkozás nem működhet hosszú távon ad hoc döntésekre építve. A jól működő cégek egyértelmű folyamatokkal és rendszerekkel dolgoznak, amelyek világos útmutatást adnak a csapatnak minden helyzetben.
A cégnek van egy egyértelmű struktúrája: egy bizonyos növekedési szint fölött a vállalkozás nem működhet tiszta ösztönből – szükség van egy átlátható szervezeti struktúrára. Ki mit csinál? Ki miért felelős? Milyen folyamatok mentén dolgozunk? Ha ez nincs tisztázva, akkor a vezetői szerepkörök zavarosak maradnak, és a cég előbb-utóbb káoszba fullad.
A csapat tudja, hogyan kell működtetni a rendszert: ha a cég felépít egy világosan meghatározott működési modellt, akkor az emberek nem minden apró döntéshez várják a vezető válaszát – hanem tudják, hogyan kell a cégen belüli folyamatokat fenntartani és fejleszteni.
A megfelelő eszközök segítik a cég működését: azok a vállalkozások, amelyek növekedési struktúrát alakítanak ki, sokkal gyorsabban és stabilabban fejlődnek. Az egyik leghasznosabb eszköz erre a DMA Vállalati Térképe, amely segít egyértelműen meghatározni a cég működését: ki, milyen szerepkörben dolgozik, milyen célokat kell elérni, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz a cég különböző területei.
A valódi áttörés tehát nem a folyamatos tűzoltásban rejlik, hanem egy olyan struktúra létrehozásában, amely lehetővé teszi, hogy a lendkerék önállóan pörögjön. A vezetőnek nem az a dolga, hogy minden nap tolja ezt a rendszert – hanem hogy kialakítsa, folyamatosan fejlessze, és hosszú távon stabil növekedést biztosítson.
A vállalkozás növekedése nem egy gyors sprint, hanem egy tudatosan felépített rendszer eredménye. A sikeres cégek nem a szerencsére bízzák a fejlődésüket, hanem struktúrát építenek, optimalizálják a folyamataikat, és egy erős lendkereket hoznak létre, amely hosszú távon fenntartható növekedést biztosít. Ha a megfelelő rendszert és stratégiát használod, a cég fejlődése önjáróvá válhat – függetlenül attól, hogy minden nap ott állsz-e mögötte. Ideje a következő szintre lépni! Kezdd el felépíteni a saját lendkerekedet, találd meg saját Sündisznó-elved és tedd önjáróvá a vállalkozásodat!
Egy szervezeti struktúra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.
Közel 5000 cégvezető igényelte Magyarországon
A Vállalati Térkép egy átlátható szervezeti struktúra, amely egy cég működését hat fő területre osztja: Ügyvezetés, HR, Marketing, Értékesítés, Pénzügy és Termelés. Mindegyikhez 18 bevált rendszert társít, amelyek a mindennapi munkát szervezetté teszik.
Nemcsak rendszerezi a cég folyamatait, hanem gyakorlati megoldásokat is kínál. Segít felismerni, hogy hol vannak a fejlődési lehetőségek, és milyen lépéseket kell tenni a cég stabil növekedéséért.
Célja, hogy kézzelfoghatóvá tegye a cégfejlesztést, valamint rávilágítson a cégben a kihasználatlan területekre.
Küldetésünk megváltoztatni a magyar munkahelyek közhangulatát és kultúráját!