MI A JÓL MŰKÖDŐ CÉGEK 10 BEVÁLT STRATÉGIÁJA?

2022.12.08.

Dienes Martin

8 perc

Mindig érdekes téma volt az, hogy más cégeknél vagy vezetőknél milyen stratégiákkal, megoldásokkal és sikeres akciókkal érik el azt, hogy a cégük valóban jól működjön. Mi is egy jól működő cég: mindenki tudja, merre tart a cég; az emberek jól érzik magukat; megfelelően érkeznek meg az új és régi ügyfelek; mindenki tudja a saját dolgát; minőségileg megfelelően gyártunk, szolgáltatunk; és nem mellesleg még a cég jó híre sem kicsi. Magyarországon rengeteg céget látni, akiknél ezek mind megvannak, de gondolkoztál már valaha azon, hogy mik lehetnek ezen sikeres vállalkozások titkai? Bemutatjuk azt a 10 üzleti stratégiát, melyek által már más cégek elérték azt, hogy jól működjön vállalkozásuk.

1

TERVEZÉS ÉS ELŐREJELZÉS

Határozzuk meg a céges célokat és a növekedési stratégiát, és készítsünk előrejelzéseket a jövőre vonatkozóan, melyeket kommunikáljunk is a munkatársak/vezetők felé.

Egy jól működő cég egyik stratégiája, hogy megfelelően végezze a vállalati célok meghatározását és a növekedési stratégia kidolgozását. Ennek része a jövőre vonatkozó előrejelzések készítése, melyek segítségével előre látható a piaci környezet, a potenciális kihívások, valamint az üzleti lehetőségek alakulása is. Az előrejelzések segítenek a rövid és hosszú távú célok megálmodásában, és hogy azokat hogyan lehet elérni. A célok és stratégiai tervek megfogalmazása után rendkívül fontos, hogy a vállalat vezetői kommunikálják az előrejelzéseket és a célokat a munkatársakkal, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy a vállalat hova tart és hogyan tervezi azt elérni. Ez segít egy vállalatot azonos irányba mozgatni, és motiválja a munkatársakat a cél elérésére tett erőfeszítésekben. A munkatársak magukénak érezhetik a célokat és a stratégiákat, és így magasabb szintű elkötelezettséget és hatékonyságot érhetnek el a munkahelyükön. A kommunikáció segít abban, hogy a munkatársak jobban megértsék az üzleti döntéseket, azok okait, és ennek eredményeképpen magasabb szintű lojalitás alakulhat ki.

2

SZABÁLYOK LEFEKTETÉSE MINDENKI SZÁMÁRA

Határozzunk meg olyan alapszabályokat, melyet mindenkinek be kell tartania ahhoz, hogy a cég jól tudjon működni.

Egy jól működő cég mindig olyan alapszabályokon és irányelveken alapul, melyeket a munkatársaknak nemcsak be kell tartania, hanem egyet is kell értenie vele. Az alapszabályok meghatározása és betartása elengedhetetlen a hatékony és sikeres működés érdekében. A szabályok közé tartozik az időben történő munkavégzés, a határidők betartása, az etikai normák betartása, a bizalmas információk védelme, a hatékony kommunikáció, a szakmai fejlődés és oktatás, az ügyfél elégedettsége, de még a cigiszünetek is ide tartozhatnak. Ezek meghatározása nemcsak a vállalat működésének biztosítását szolgálja, hanem a munkatársak és az ügyfelek bizalmának megőrzését is. A munkatárs tudja, miként kell működnie neki a cégben, az ügyfél pedig biztosítva van és nyugodt, hogy minden tevékenység ezek alapján fog megtörténni. Az alapelvekkel és irányelvekkel az összes munkatárs azonos szemléletet és elkötelezettséget tud érezni azzal kapcsolatban, hogy a sikerért dolgozzon, ami fontos, ha a versenytársak előtt akarunk járni, és azt akarjuk, hogy jól működjön a cég.

3

MEGFELELŐ KOLLÉGÁK MEGTALÁLÁSA ÉS MEGTARTÁSA

Rakjuk rendbe a munkatársak felvételének és betanulásának folyamatait, és vegyük fel a megfelelő embereket.

Ha egy jól működő cégben nem a megfelelő emberek dolgoznak, akkor az a cég nem működik jól. A megfelelő munkatársak felvétele és betanítása kulcsfontosságú lehet. Ehhez szükség van a felvételi folyamat és a betanulási folyamat áttekintésére és optimalizálására. Biztosítania kell, hogy a munkatársak megfelelő szakmai ismeretekkel és képességekkel rendelkezzenek, és hogy az új munkatársak a lehető legrövidebb idő alatt beilleszkedjenek a vállalat munkakörnyezetébe és kultúrájába. A megfelelő embereket pedig akkor tudjuk megtalálni, ha megfelelően keressük őket. Egy álláshirdetésben az szerepel általában elöl, ami számunkra fontos. Ha azt raknánk előre, hogy mi mit adunk egy kollégának, akkor máris kiderülne a munkavállalóknak, hogy számunkra fontos az elismerés, a megbecsülés és valóban észrevesszük azt, hogy ők dolgoztak. Persze az elvárásoknak is tűpontosnak kell lenniük, azonban nem kezdhetjük ezzel a sorrendet. A betanulási folyamatnak alaposnak kell lennie, és a legjobb, ha egy nagyon pontos és részletes leírás alapján tud a kolléga betanulni, hiszen ezzel akár a felére, negyedére is csökkenhet a betanulási idő. Persze az új munkatársaknak segítséget kell nyújtanunk abban, hogy megfelelően megtanulják a vállalat rendszerét és folyamatait. Az optimális felvételi és betanulási folyamatokkal képes lehet a legjobb munkaerőt megszerezni, és biztosítani, hogy tényleg jól tudjon működni a cég.

4

ÁRAZÁS ÉS VERSENYKÉPESSÉG

Határozzuk meg az árakat és az árképzési stratégiákat, és állítsuk be az árakat úgy, hogy versenyképesek legyenek a piacon.

Az árak meghatározása és az árképzési stratégia kialakítása nélkül lehetetlen, hogy jól tudjon egy cég működni. Az árak jó meghatározása a vállalat számára egyensúlyt jelent az üzleti eredmények és az ügyfelek elvárásai között. Ez azonban nemcsak az árak meghatározását jelenti, hanem a piaci pozícióval, az ügyfélprofilokkal, az árérzékenységgel, illetve néhol a versenytársak áraival való foglalkozást is. Az árak beállításakor figyelembe kell venni a termék vagy szolgáltatás minőségét, az árérzékenységet, az ügyfélprofilokat, az ügyfelek vásárlási szokásait, a piaci trendeket és a versenytársak árait. Viszont mi leegyszerűsítve azt vettük észre, hogy ez a 3 fő tényező volt minden jól működő cégben: keressék az ügyfelek; meglehetősen nagy haszon legyen rajta;  csak nekünk legyen belőle (ha lehet). Az árazás megfelelő alkalmazása nélkül nehezen tudna jól működni bármilyen cég is, hiszen ha nem keresünk pénzt, akkor nem tudunk jól működni, és ez döntő jelentőséggel bír.

5

TERMELÉSI FOLYAMATOK OPTIMALIZÁLÁSA

Vizsgáljuk felül a termelési folyamatokat, és hozzunk létre hatékonyabb rendszereket.

Hatékony termelési folyamatok alatt a szolgáltatás, gyártás, kereskedelem és minden a vevők kiszolgálásával kapcsolatos folyamatot értünk. Ezek hatékonysága elengedhetetlen a jól működő cégeknél. Ezeket érdemes áttekinteni, majd olyanra kialakítani, hogy azok könnyen átláthatók és rendszerezettek legyenek úgy, hogy közben a céges célokat és elégedett ügyfeleket el tudjuk érni. Mikor áttekintettük ezeket, akkor szembesülhetünk rengeteg olyan gyenge ponttal, melyek miatt eddig nem voltak hatékonyak, és ezeket meg kell változtatnunk. A cégnek lehetősége van új folyamatokat kialakítani, az egyes folyamatokat összevonni, vagy automatizálni. Ez nemcsak a munkatársak hatékonyabb munkáját teszi lehetővé, hanem növeli az ügyfél elégedettséget is. Az ügyfelek a hatékonyabb folyamatok eredményeként gyorsabb és pontosabb szolgáltatásokat kaphatnak, ami hozzájárul az imázs és az ügyfélhűség növeléséhez. A legfontosabb ezzel kapcsolatban az, hogy ezeket le kell írni. A rendszer maga az, hogy ezek rendszerezve le vannak írva. Ha minden rendszer le van írva egy cégnek, akkor lehet azt mondani, hogy képesek lesznek a jó működésre. Mindenki tudni fogja a feladatokat, mindenki számára teljesen tiszta lesz, hogy mit kell tennie és hatékonyak tudnak lenni.

6

PÉNZÜGYI TERVEZÉS ÉS FELÜGYELET

Tervezzük meg a cég pénzügyi stratégiáját, és figyeljük a pénzügyi teljesítményt.

Jó pénzügyi teljesítmény, időben fizetett számlák, pontos könyvelés, előre eltervezett pénzügyi stratégia nélkül sosem lesz egy cég tényleg működőképes. A tervezés alatt azt értjük, hogy előre akár több évre, de legalább több hónapra rendelkezni kell egy olyan tervezéssel, melyben meghatározzuk – a várható bevételek alapján -, hogy milyen kiadások lesznek: marketingre, rezsire, bérre, egyéb költségekre. Ahhoz, hogy likviditási gondok nélkül működjön a cég, tudnunk kell, hogy a pénzügyi forrásokat hogyan fogjuk elkölteni. Az egészséges pénzügyet a pénzügyi teljesítmény pontos nyomon követesével tudjuk elérni, mivel bármilyen piaci körülményre vagy váratlan eseményre is fel tud készülni a cég. Mi a különbség a könyvelés és a pénzügy között? A pénzügy jelentése (wikiszotar.hu): Anyagi javakkal kapcsolatos módszerek összessége; a pénz áramlásával, felhalmozásával, befektetésével foglalkozó elméleti és gyakorlati tudás. Amíg a könyvelés jelentése (wikiszotar.hu): Pénzügyi feljegyzések elkészítése a vállalat, vállalkozás anyagi eszközeiről és pénzforrásairól, valamint azok változásairól. A könyvelést rendszeresen, folyamatosan, megszakítás nélkül végzik. Magyarul: a könyvelés a múltbeli, amíg a pénzügy a jövőbeli pénzzel kapcsolatos tevékenységekkel foglalkozik. Ha valaki szeretne jól működő céget, akkor a jövővel kell foglalkoznia, nem pedig a múltban történt eseményekkel. A pénz a vállalkozás fő működőrugója, szóval igencsak fontos terület, amely a jól működő cégekben meg kell, hogy legyen.

7

VEVŐI ELÉGEDETTSÉG ÉS ÉLMÉNY FOLYAMATOS NÖVELÉSE

Fejlesszük az ügyfélélményt, hogy pozitív tapasztalatot nyújtsunk ügyfeleinknek, növeljük az elégedettségi szintet.

Nyilvánvaló, hogy nem lehet jól működő cégnek nevezni azokat, ahol az ügyfélélmény nincs magas szinten, vagy nem gyűjtik a véleményeket, visszajelzéseket folyamatosan. Az ügyfelekkel való interakció során felmerülő érzelmek összessége, beleértve a vásárlási élményt, az ügyfélszolgálati tapasztalatot, a termék- és szolgáltatásminőséget, valamint az ügyfelekkel való kommunikációt, mind fontos tényezők. Ennek fejlesztése érdekében a vállalatnak meg kell értenie az ügyfelek igényeit és elvárásait, és azokat a különböző tevékenységekbe be kell építeni. Először is fontos megérteni a felmérések lényegességét. Kötelező felméréseket készíteni, amelyből megtudhatjuk, pontosan mit gondol a közönség, akik már kipróbáltak minket. Amint pedig már tudjuk, hogy mit gondolnak és mi történt velük, vagy milyennek gondolják a terméket, akkor figyelmet kell helyeznünk az esetleges hibák javítására. Így az elégedettséget, az ügyfélhűséget, valamint hosszú távon a pénzügyi eredményeket is javíthatja, illetve az ajánlások és a pozitív vélemények javíthatják a cég imázsát is természetesen. Fontos alapadat, hogy egy ügyfél akkor tudja valóban élvezni az általatok nyújtott szolgáltatást vagy terméket, amennyiben maguk a munkatársak is élvezik a munkájukat, ezért minden pont összefügg minden ponttal – mint ahogy az összes többi pont is. Ha szeretnél egy valóban jól működő céget, akkor foglalkozz az ügyfélélménnyel profi szinten.

8

ALKALMAZOTTI ELÉGEDETTSÉG ÉS MOTIVÁCIÓ

Tegyük az alkalmazottak elégedettségét és motivációját a prioritások közé, mert a motivált és elégedett dolgozók hatékonyabbak és termelékenyebbek.

Egyik fő ismertetője a jól működő cégeknek, hogy motiváltak a munkatársak, és nem gyomorgörccsel járnak be dolgozni. Az alkalmazottak elégedettsége és motivációja fontos szerepet játszik az üzleti siker szempontjából. Hatékonyabbak, termelékenyebbek, és hozzájárulnak a cég növekedéséhez és fejlődéséhez. Az első és legfontosabb dolog, hogy a cég megértse, pontosan mit szeretnének a munkavállalók egy cégtől. Több pénzt? Több rugalmasságot? Több elismerést? Meg kell kérdezni az embereket róla, hiszen minden cég teljesen más. Példaként mi ezeket láttuk eddig a legtöbbször: bérezési és juttatási rendszer, a munkakörnyezet és munkahelyi kultúra, az alkalmazottakkal való kommunikáció és a munkavégzési lehetőségek javítása. Kérdés lehet: miért kell, hogy valóban motivált kollégáink legyenek? Az elégedett dolgozók magasabb szintű teljesítményt nyújtanak, amely növeli a termelékenységet, csökkenti a fluktuációt, illetve – ahogy ezt már fentebb is írtuk – pozitív hatást gyakorol az ügyfél elégedettségére is. Motivált emberek egyenlő valóban jól működő cég. El kell ismerni kollégáinkat, enélkül lehetetlen, hogy valaha is jól működők legyünk, talán ez a legfontosabb pont az összes közül. Lehet elérni eredményeket, ha nem ismerjük el kollégáinkat? Persze. De akkor már nem mondanám, hogy az egy jól működő cég lenne, maximum pénzt termelő vagy csak simán valahogy működő cég.

9

PIACKUTATÁS ÉS ELEMZÉS

Végezzünk piackutatást, hogy megértsük a piacot és a fogyasztói igényeket.

Piackutatás nélkül nem hogy nem tud jól működni egy cég, inkább azt mondhatnánk, hogy vakon megy a cég előre nélküle. A piac megértése, a fogyasztói igények megismerése fontos, hogy magas profittal és hatékonysággal tudjunk dolgozni. Egy piackutatás során információt kell gyűjteni a piacról, annak gondolkodásáról, preferenciáiról, trendekről, változásokról, és adott esetben más piaci szereplőkről, versenytársakról. Ez teszi lehetővé sok előző pont működését is, mint például az árazás, ügyfélelégedettség vagy termék-/folyamatfejlesztés. Segíthet nekünk abban, hogy a vásárlói motivációkat, vásárlási döntések hátterét, vagy a termék/szolgáltatás piaci helyzetét meghatározzuk. Használhatjuk a kijött kulcsszavakat a marketing stratégia alapjaihoz is, például: a vevők KÉNYELMES kanapét szeretnének, akkor mi KÉNYELMES kanapét tudunk meghirdetni. Fontos, hogy mindezeket a felméréseket folyamatossá tegyük, nem elég évente egy-két felméréssel beérni, hiszen a piaci helyzet folyamatosan változó lehet, kell a folyamatos információ. Ahogy már hallhattad, a tudás hatalom. Minél több tudásod van a piacról, annál nagyobb része lehet a tiéd. Ha szeretné valaki növelni az ügyfelek elégedettségi szintjét, és hosszú távú növekedést és fejlődést biztosítani, akkor jól kell működnie a cégének és folyamatos piackutatást kell végeznie minden területen.

10

FOLYAMATOS CÉGFEJLESZTÉS ÉS OKTATÁS

Biztosítsuk, hogy az alkalmazottak folyamatosan fejlesszék a készségeiket és tudásukat, hogy lépést tudjon tartani a cég az állandóan változó piaci környezettel.

Működhet-e valóban jól egy cég, ha nem fejlesztik a céget folyamatosan? Lehetnek-e motivált munkatársak, elégedett vezetők vagy stabilan növekedő cég, ha nem fejlesztjük a céget? Igen, biztosan igen. Viszont cégfejlesztés nélkül soha nem fogjuk azt érezni, hogy bármikor, bármilyen körülmények és tényezők ellenére is, a cég működni fog, akár még a vezető nélkül is, bármeddig. Folyamatosan változnia, fejlődnie kell a munkatársak készségeinek is, mind a kommunikáció, mind a szolgáltatás terén. Hosszú távon is versenyképes céget akkor tudunk építeni, ha rendszerekben, folyamatos fejlesztésben gondolkozunk. Fontos fejlesztenünk az iparági ismereteket, a technológiai készségeket, a kommunikációs és vezetői készségeket, hogy megfeleljünk a változó piaci igényeknek és az ügyfelek elvárásainak. Ha a munkatárs egy folyamatos és stabil növekedést, fejlesztést lát, különböző cégfejlesztési rendszerek által, akkor az a munkatársakat is motiválhatja, kevesebb lehet a munkahelyi stressz és az elégedetlenség, mindez hűségesebb kollégák mellett. Mit kell tenned ehhez? Fejleszd magad. Fejleszd a céged. Kezdj bele! Nem működik? Jó, ne folytasd, de legalább próbáld meg, hogy mi működik a te saját cégednél, és mi nem. Egy cég, a folyamatos fejlesztés és cégfejlesztés nélkül soha nem lesz jól működő.

Ennek a témának lezárásaként csak egy dolgot szeretnénk még mondani. Az a javaslatunk, hogy ezeket a fenti pontokat figyeld meg saját magad. Nem kell se ránk, se másra hallgatni, csak figyeld meg, hogy számodra ezek a pontok igazak-e vagy sem. Mi magunk ezeket a pontokat figyeltük meg azoknál a cégeknél, melyek jól működnek a mi meglátásunk szerint, és sikeresek.

„A tanulás a legerősebb fegyver, amivel megváltoztathatod a világot.”

SZERETNÉTEK TI IS MÉG JOBBAN MŰKÖDNI?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be számodra.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

7 szervezési osztály szerepel rajta, melyek a Cégvezetés; Kommunikáció; Terjesztés; Pénzügy; Termelés; Minőség és Közönségkapcsolati osztályok, ahová 21 működő rendszert társít.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg, milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.

Ahol már találkozhattál velünk:

Markovich Béla tapasztalata a Vállalati Térképről

Cégvezetőként számodra is hasznos lehet, hiszen valóban működő cégfejlesztési rendszereket tartalmaz. Eddig Magyarországon közel 5000 cégvezető igényelte, és most neked is van rá lehetőséged! A Vállalati Térkép célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és rávilágítson a problémáid pontos megoldására.

Ez az egész a Szervezési Táblára épül, de hogyan teszi ez átláthatóvá a te vállalkozásod? 7 szervezési osztály szerepel rajta, mint például a termelés, a cégen belüli kommunikáció, illetve a cégvezetés. Ezekhez társít 21 működő rendszert, amelyek mind ott vannak a te vállalkozásodban is.

És hogy kiknek érdemes ezt igényelni? Árbevételtől és létszámtól függetlenül mindenkinek, így neked is. De a legelőnyösebb azoknak a cégeknek, akik legalább egy 20 fős munkatársi létszámmal dolgoznak. Az igazi izgalmak ott kezdődnek, én már csak tudom, hiszen közel 300 embert irányítok. Ajánlom, igényeld a Vállalati Térképet, hiszen díj -és kötelezettségmentesen a tiéd lehet!

Ami szerintem zseni, még egy egy órás Díjmentes Tanácsadást is kaphatsz mellé, ahol segítenek, hogy te is be tudd illeszteni a vállalkozásodba ezeket a rendszereket, olyan könnyedén, mintha csak egy Mapei ragasztóval dolgoznál! Ne habozz, gondolkozz rendszerben, és igényeld a DMA Vállalati Térképet!

Markovich Béla, Mapei Kft., Ügyvezető