HOGYAN KEZELD, HA A MUNKATÁRSAID NEM TARTJÁK A SZAVUKAT?

2021.10.11.

Dienes Martin

5 perc

Tudod hogyan kell kezelni, amikor megszegik a megállapodásokat veled szemben? Ne aggódj, ha nem tudod. Ha mindenki tudná, akkor soha nem lenne konfliktus a cégben, illetve stressz sem nagyon létezne. Nyilván ez a cél, viszont ezt sem tanították a suliban. Érdekes téma ez, hiszen egy mindennapos problémáról beszélünk, amit ha nem old meg a cégvezető, akkor utálni fogja az egész életét egy idő után. Szóval kezdjük is el, bemutatjuk azt a 3+1 pontot, ahogyan kezelni tudod a munkatársaidat.

Mit értünk az alatt, hogy nem tarták a szavukat?

Leginkább azokról a szituációkról van szó, amikor van egy megállapodás, és azt a másik fél nem tudja tartani. Akár reggeli késés, akár az irányelvek be nem tartása, akár valamilyen (nem feltétlenül direkt összehozott) hibáról is legyen szó. Hiszen abban biztos nem állapodtál meg a munkatárssal, hogy hibázzon. 

Lehet szó akármilyen esetről, amikor volt egy bizonyos dolog megbeszélve, majd ezután az nem úgy történt, nem akkor történt, vagy egyáltalán, ha nem történt meg.

Mindennek a kezelése fontos úgy, hogy a munkatárs ne menjen el a cégtől. Tehát neki is jó érzése legyen, ne legyen sértődés és nekünk is jó legyen (szóval elkészüljön a munka).

3+1 PONT, AHOGYAN KEZELNI TUDOD AZ EMBEREKET

1: Miután látod, hogy megtörtént valami, akkor meg kell kérdezni, hogy:

MI TÖRTÉNT?

Miért fontos ez? A megfigyelés fontossága miatt. Amíg nem tudjuk, hogy mi történt az ő nézőpontjából, addig nem tudunk előrébb jutni, csak sértődés lesz belőle. Nem kell presszionálni, csak meg kell kérdezni, hogy mi történt, anélkül, hogy teljes apátiába juttatnánk a munkatársat.

Mondja el, hogy mi az, ami történt. Kommunikáljon. Lehet, nem csinált meg valamit, lehet, hogy elkésett, csak kommunikáljon róla, hogy mi történt. De akkor sem kell megölni az embert.

Tehát tudjuk meg azt, hogy konkrétan mi történt. Magyarázkodni fog? Igen, de ez majd a +1 lépés lesz, hogy azt hogyan tudod kezelni.

2: Kérdezzük meg, hogy tudja-e, hogy mi volt a megállapodás. Ez megint csak a helyzet megfigyelése szempontjából fontos.

TUDOD, MI VOLT EZZEL KAPCSOLATBAN A MEGÁLLAPODÁSUNK? EMLÉKSZEL, HOGY MIBEN ÁLLAPODTUNK MEG? ​

Vagy valami hasonló. Hiszen megint csak lehetséges, hogy esetleg elfelejtette a dolgot, és már megy is termelni, dolgozni. Ha pedig esetleg kifogásokat keres, akkor tudod továbbvinni majd a helyzetet a következő lépésre.

Fontos megkérdezni, hogy tudja-e, mi volt a megállapodás. Hacsak nem akarjuk elnyomni az embereinket, muszáj megtudni, hogy Ő mit gondol a helyzetről.

Esetleg tudja is, mi volt a megállapodás, de át akarja tolni a felelősséget rád. Csináld meg Te stb. Ilyenkor már jöhet is következő lépés:

3: Oldja meg a feladatot. Az Ő felelőssége, nem a cégvezetőé az a feladat. Az ő felelőssége, hogy betartsa a saját maga által ígért dolgokat, mi csak segítünk vezetőként, hogy ezeket betartsa.

MILYEN MEGOLDÁSOD LENNE ARRA, HOGY EZT ÉS EZT MEGOLDJUK? HOGYAN TUDNÁD EZT MEGOLDANI? HOGYAN OLDJUK MEG EZT A HELYZETET? MIT GONDOLSZ?

Ez az a varázsmondat, ami végre felelősséget ad a munkatársaidnak, a Te válladról pedig leveszi azt, hogy mindent neked kell csinálnod. Leveszi a stresszt és nyugodtabb lehetsz, felelősségteljes munkatársak mellett.

+1:

A beszélgetés közben van néhány tényező, ami fontos. A nyugtázás és az érzelmi állapot, ahogy kommunikálsz az emberrel.

KÖSZÖNÖM, HOGY EZT ELMONDTAD. MEGÉRTELEK. KÖSZÖNÖM.

Ezzel a munkatársad érezni fogja, hogy igenis értetted, amit Ő mondott. Mert neki fontos az, amit Ő mond, és fontos, hogy ezt Te halld. Ha süket fülekre talál, és nem nyugtázod Őt, akkor jön az, hogy elmondja újra-újra-újra-újra és újra a kifogását. És nem hagyja abba, ameddig le nem nyugtázod. Ez elég fontos közben, és KELL használnod.

A másik pedig az ÉRZELMI ÁLLAPOT. Ha dühösen mondod ezeket a pontokat, nem fog működni. Ha őt leértékelve mondod, nem fog működni. Csak úgy fog működni, ha egy magasabb, nyugodtabb érzelmi szinten beszélsz vele. Ez fontos tényező, ami tönkre tehet mindent.

Egy vicces példa: volt egy ügyfelünk, akinél megtanítottuk ezt, de véletlenül nem volt teljes a megértés az érzelmi szintet tekintve. Az lett belőle, hogy valamit elrontottak, és ez volt az első kérdés: „Az Isten b@assza meg. Mi a fene történt fiúk?”

Nyilván vicces volt ez a szituáció. Nevettünk is rajta, hiszen megkérdezte, de tulajdonképpen gyakorlatilag mégsem.

Egy nagyon erős példán keresztül bemutatom, hogyan tudod te is alkalmazni:

Sanyi reggel már 1 hete 8:30-ra érkezik meg 8:00 helyett. Kicsit látszik rajta, hogy nem igazán érdekli ez a dolog. Megkéri a vezető, hogy jöjjön be az irodába, mert szeretne kérdezni tőle egy dolgot. Bejön az irodába, majd a vezető megkérdezi, hogy: „Mi történt Sanyi?”. Ebben a példában Sanyi nagyon offenzív, így azt válaszolja, hogy: „Mert?”. A vezető türelmesen válaszol neki, elmondja, hogy látta, hogy mostanában 8:30 körül szokott bejönni, és ezzel kapcsolatban mi az, ami történhetett. Sanyi, ”kicsit nem érdekel” stílussal válaszol, hogy: „Igen, kések, ez van.”. A vezető nyugtázza: „Köszönöm, hogy elmondtad, értelek.”

Majd jön a következő lépés: „Figyelj Sanyi. Emlékszel, mi volt a megállapodásunk a reggeli érkezéssel kapcsolatban?” Sanyi nyilván tudja, de azt feleli, hogy nem, és még durcás is. Elmondja, hogy: „Ez engem nem érdekel, jön a tököm 8:00-ra, főnök.” Erre a vezető lenyugtázza, megérti, hogy így gondolja. Fontos, hogy nyugodt. Érdeklődő kell, hogy maradjon. Majd elmondja, mi volt a megállapodás. Hátha nem emlékszik, vagy bármi más.

Jöhet a következő lépés. Megkérdezi Sanyit, hogy hogyan tudná megoldani, hogy 8:00-ra érjen be. Sanyi oldja meg ezt a problémát, hiszen a vezető nem problémamegoldó. Sanyi egy kicsit offenzív még, viszont a főnök nyugodtsága miatt és a korrekt, érdeklődő, kitartó kérdezés (mert bizony lehet, hogy többször meg kell kérdezned tőle ezt a kérdést) miatt beadja a derekát, és elmondja, hogy úgy lehet megoldani, hogy: mond valami jó megoldást.

Majd pedig megint lenyugtázod, és elmondod, hogy: „Szuper, legyen így Sanyi.”

Eközben még úgy is átadhatod a felelősséget, hogy azt mondod: „Figyelj Sanyi. Te értesz ehhez és ehhez a legjobban. Olyan ügyes vagy, úgy gondolom, hogy meg tudod oldani, hogy beérj 8:00-ra. Szerinted hogyan lehetne?”

Elismered, amit el tudsz ismerni, és elmondod, mennyire ügyes. Ezzel biztosítod benne, hogy ért ahhoz, amit csinál, és meg tudja oldani.

Mondhatnám, hogy ilyen egyszerű kezelni a megállapodások megszegését, de hazudnék. Értelmes, normális és nagy szándékkal rendelkező cégvezetőkkel gyakoroltuk ezt 1 egész napon keresztül a Cégvezetői Akadémián, és a nap végére lett teljes a megértés. Így ha esetleg nem sikerül elsőre, akkor mi szurkolunk, már van olyan, aki használja, és mindennap sikereket ér el ezzel.

A lényeg, hogy gyakorold, és vidd át gyakorlatba az egészet. Sok sikert hozzá!

SZERETNÉD JÓL KEZELNI, HA MÁSOK NEM TARTJÁK A SZAVUKAT?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be számodra.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

7 szervezési osztály szerepel rajta, melyek a Cégvezetés; Kommunikáció; Terjesztés; Pénzügy; Termelés; Minőség és Közönségkapcsolati osztályok, ahová 21 működő rendszert társít.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg, milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.

Ahol már találkozhattál velünk:

Markovich Béla tapasztalata a Vállalati Térképről

Cégvezetőként számodra is hasznos lehet, hiszen valóban működő cégfejlesztési rendszereket tartalmaz. Eddig Magyarországon közel 5000 cégvezető igényelte, és most neked is van rá lehetőséged! A Vállalati Térkép célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és rávilágítson a problémáid pontos megoldására.

Ez az egész a Szervezési Táblára épül, de hogyan teszi ez átláthatóvá a te vállalkozásod? 7 szervezési osztály szerepel rajta, mint például a termelés, a cégen belüli kommunikáció, illetve a cégvezetés. Ezekhez társít 21 működő rendszert, amelyek mind ott vannak a te vállalkozásodban is.

És hogy kiknek érdemes ezt igényelni? Árbevételtől és létszámtól függetlenül mindenkinek, így neked is. De a legelőnyösebb azoknak a cégeknek, akik legalább egy 20 fős munkatársi létszámmal dolgoznak. Az igazi izgalmak ott kezdődnek, én már csak tudom, hiszen közel 300 embert irányítok. Ajánlom, igényeld a Vállalati Térképet, hiszen díj -és kötelezettségmentesen a tiéd lehet!

Ami szerintem zseni, még egy egy órás Díjmentes Tanácsadást is kaphatsz mellé, ahol segítenek, hogy te is be tudd illeszteni a vállalkozásodba ezeket a rendszereket, olyan könnyedén, mintha csak egy Mapei ragasztóval dolgoznál! Ne habozz, gondolkozz rendszerben, és igényeld a DMA Vállalati Térképet!

Markovich Béla, Mapei Kft., Ügyvezető