MUNKATÁRSAK MOTIVÁLÁSA

2021.06.24.

Dienes Martin

4 perc

Akárhogy is nézzük, azt be kell látnunk, hogy a munkatársak motiválása, avagy a csapatmotiváció az egyik legfontosabb dolog egy cégben, és nem lehet letudni évente egy motivációs tréninggel. Kellenek azok az eszközök, melyekkel a munkatársat lelkesen tudjuk tartani, ténylegesen segíteni tudunk neki és motiválni tudjuk, hogy el tudjuk érni a cégben a nagyobb stabilitást és a több szabadidőt.

Először is, mit jelent a motiváció?

Motiváció szó jelentése:

Cselekvésre késztető tényező, amely növeli a személy hajlandóságát és észszerű ok lesz neki arra, hogy megtegyen egy elvárt cselekvést vagy engedelmeskedjen egy utasításnak.

Az emberek akkor szeretnek dolgozni egy munkahelyen, ha ott az elvárásaiknak megfelelő a környezet és a bánásmód. 

Egy országos felmérést készítettünk, ahol összeszedtük azokat a tényezőket, melyeket egy munkavállaló keres egy cégben, és vágyik arra, hogy egy cégben meg is valósuljon.

Ebben a cikkben viszont inkább arról szeretnék írni Neked, mikor már nálad dolgozik a munkatárs, akkor hogyan tudod őt motiválni és lelkesíteni. Milyen tényezők vannak, melyekkel tudod motiválni?

MI AZ, AMI CSELEKVÉSRE ÖSZTÖNZI A MUNKATÁRSAKAT? HOGYAN ÉRD EL A CSAPAT MOTIVÁCIÓT?

Dicséret

Furán hangzik, de ha egy munkatársban meglátod a jót, meglátod azt, amit jól végzett el, és ezt el is mondod neki, azzal hihetetlen eredményeket tudsz elérni.

Biztos voltál már úgy, hogy nagyon nehezen haladtál egy munkával. Próbálkoztál és nagy nehezen, rengeteg idő után sikerült azt a dolgot elkészíteni. Ezután nem jött oda senki, nem mondták neked, hogy ügyes vagy, és körülbelül senkit nem is érdekelt. 

Na, de milyen lett volna, ha odajött volna egy ismerősöd, barátod – akárki –, és elmondta volna, hogy le a kalappal, nagyon ügyes vagy és, hogy igazán szuper a teljesítményed? 

Valószínűleg jól esett volna, és meg jött volna a kedved ahhoz, hogy még dolgozz, és kicsit motiváltabb lettél volna.

Remélem, ebben egyetértünk.

Dicséret írásban, illetve tömeg előtt

Ez is nagyon fontos, hiszen a dicséret még többet ér, ha rengeteg ember előtt és írásban adod – akár kis elismerés formájában. Ezt történhet egy év végi összefoglalón, de akár a heti vagy a havi meetingen is.

Célok segítése

Minden munkatársnak kell hogy legyen célja, és itt most olyan célokról van szó, melyek nagyobbak. Nem arról, hogy megkapja a havi fizetését, vagy, hogy elmenjen egyszer moziba. Inkább olyan célokról van szó, hogy kell neki egy kocsi, el szeretne menni nyaralni, akar egy lakást venni, stb.

Ezeknek a céloknak a támogatása, és a segítség ahhoz, hogy a munkatárs el tudja ezeket érni – erről van szó itt.

Ha esetleg nincs célja a munkatársnak, akkor most azonnal oda kell menni hozzá, és keresni kell neki egy célt, mert enélkül nem tud létezni, nem tud élni. Nincs, ami hajtja előre. 

Illetve egy vezetőnek tudnia kell az összes munkatársa célját – mindenkiét, kivétel nélkül, hiszen ez a minimum.

Mondok egy példát: az egyik munkatárs szeretne egy autót. Tételezzük fel, hogy most annyira nem motivált, annyira nem dolgozik hatékonyan. Ilyenkor odamegy hozzá a vezető, és egy kicsit beszél vele. Megkérdezi: hogy van, mi újság, majd rátér a lényegre. Rákérdez, hogyan áll az autóval? Mikor veszi meg? Ugyebár az a cél még messze van, így nyilván fogja is ezt mondani. Ilyenkor már a célon van a figyelem, az autón. Többféle lehetőség is van. Az egyik lehetne az, hogy elvisszük az emberünket egy autószalonba, és mutatunk neki vadonatúj autókat. Nyilván örülni fog neki, meglesz a cél és megint motivált lesz.

Van még egy lehetőség. Egyszerűen beszélünk neki erről a célról. Milyet szeretne, milyen motorral, milyen színben, stb. Csak beszéltessük róla, hogy megint akarja azt az autót, és a beszélgetés végén mondjuk neki, hogy dolgozzon keményen, és hamar meglesz az a kocsi.

Van még az a lehetőség is, amikor például segítesz neki megvenni azt a bizonyos dolgot, ami a célja, segítesz neki szó szerint elérni, de ez egy kocsinál nem valószínű. 

Akkor lehet ideillő, ha például egy új mosogatógépet szeretne, mert a mostani elromlott, de ebben a másodperceben nem tudja megvenni. 

Nyilván ez egy nagyon egyszerű példa, de szerintem a lényeget érted. Egyszerű, de mégis hatékony módszer.

Ha érti a munkatárs, hogy mit kell elvégeznie, és mik az elvárások vele szemben.

Sajnos rengeteg cégben nincs meg az, hogy konkrétan, pontosan mi az, amit elvárnak a munkatárstól. Nincs leírva, hogy pontosan mit kell elvégeznie, így zűrzavarba kerül, és nyilván teljesen el is megy a kedve mindentől. Ráadásul, ha ezenfelül még le is hordjuk, hogy nem végezte el a feladatot, na az nem túl szerencsés…. 

Amikor érti, hogy pontosan mit kell elvégeznie, akkor már alapból rengeteg motivációt adunk neki vissza.

Segítséget kap, amikor problémája van.

Ez kapcsolódik az előzőhöz, hiszen ha tudja, hogy mi a pontos feladata, akkor elvileg meg van neki adva minden ahhoz, hogy azt el tudja végezni. De tételezzük fel, hogy van valamivel problémája, akkor tud kérdezni, mi pedig válaszolunk.

Nincs hülyének nézve, mert kérdezni szeretne.

Ez az egész embert meg tudja változtatni, hiszen az előző munkahelyeken majdnem tuti, hogy mindenki lenézte, hülyének nézte, ha kérdezett (egészen az iskolától kezdve mindenki), így teljesen kinyílhat az emberünk, és egy igen ideális munkatársat kaphatunk ezzel.

És hagyni kell, kérdezzen többször, kérdezzen százszor – nem baj! Tudjuk, hogy azért kérdezi, mert dolgozni szeretne, termelni szeretne és ezt becsüljük meg.

Nagyjából ezek azok az eszközök, melyekre figyelni kell, és alkalmazni kell ahhoz, hogy a munkatársak motiváltak legyenek és sokkal többet tudjanak termelni – ezáltal nagyobb stabilitást, több szabadidőt érjünk el a cégben.

Amikor ezeket bevezeted, nagyobb stabilitás és több szabadidő lesz az eredménye.

Így máris szintet tudsz lépni a vállalkozásoddal!

Remélem, tudtál ebből tanulni és akár ihletet nyerni.

EGY SZERVEZETI STRUKTÚRA MI a KÖVETKEZŐ LÉPÉSED?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Egy szervezeti struktúra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.

Közel 5000 cégvezető igényelte Magyarországon

A VÁLLALATI TÉRKÉP miért igényeld?
Az első lépés a cégfejlesztésben rejlő siker felé!

A Vállalati Térkép egy átlátható szervezeti struktúra, amely egy cég működését hat fő területre osztja: Ügyvezetés, HR, Marketing, Értékesítés, Pénzügy és Termelés. Mindegyikhez 18 bevált rendszert társít, amelyek a mindennapi munkát szervezetté teszik.

Nemcsak rendszerezi a cég folyamatait, hanem gyakorlati megoldásokat is kínál. Segít felismerni, hogy hol vannak a fejlődési lehetőségek, és milyen lépéseket kell tenni a cég stabil növekedéséért.

Célja, hogy kézzelfoghatóvá tegye a cégfejlesztést, valamint rávilágítson a cégben a kihasználatlan területekre.

Igényeld saját Vállalati Térképed
Az igénylés teljesen kötelezettségmentes, és rögtön küldjük e-mailben saját Vállalati Térképed!

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ahol már találkozhattál velünk:

Nem csak beszélünk, eredményeket érünk el
Nézd meg, hogy előfizetőinknél milyen kézzelfogható eredményeket értünk el!