HOGYAN TARTSD MEG A MUNKATÁRSAIDAT?

2022.08.18.

Dienes Martin

7 perc

A munkatársak megtartása a legtöbb helyen tabu témának tűnik elsőre, azonban nagyon fontos, hogy kommunikáljunk erről. Tabu téma talán azért lehet, mivel a legtöbben úgy gondolják, hogy munkatársakat megtartani csak és kizárólag pénzzel lehet, pénzről pedig sokan nem beszélnek szívesen. De mi lenne akkor, ha tudnál sokkal több tényezővel munkatársakat megtartani, mint a pénz? Valószínűleg egy nyugodt légkör, kevés stressz, több szabadidő és folyamatosan növekvő cég lenne az eredmény. Most szeretnénk bemutatni számodra, hogyan tudod megtartani kulcsembereid, és hogyan tudsz egy kevés fluktuációval rendelkező céget létrehozni, miként tudjátok a munkaerő megtartás módszereit alkalmazni.

Először is kezdjük azzal az egyszerű ténnyel, hogy a munkatársak megtartása nem csak egy HR feladat. Ez egy nagyon fontos információ, hiszen ha csak HR feladat lenne, akkor arra építenéd a céged, hogy robotok dolgoznak benne, és senkinek nem számít sem a véleménye, sem az élete. Persze gondolhatod ezt, de akkor egyszerűen csak ne olvass tovább.

8 pontra osztottuk a munkaerő megtartásának tényezőit, melyeket nemcsak úgy magunktól találtunk ki, hanem egy felmérés alapján összegeztünk neked. Mindenféle korosztálytól megkérdeztük, miért dolgozna szívesen ott egy munkahelyen, mi motiválná arra, hogy ne akarjon más céghez átmenni. Ennek az eredményét fogjuk bemutatni neked, így a pénzen kívül tudunk még pár nézőpontot mutatni számodra.

A listához még annyi, hogy az 1-es számút mondták a legtöbben, a 8-as számút a legkevesebben, viszont egymás nélkül nem tud működni a dolog. Hiába csinálod az 1-es pontot tökéletesen, ha nem csinálod a 2-es, 3-as, 4-es pontot, és így tovább. Az összessel kell foglalkoznod, persze szépen sorban, amíg végre tökéletes nem lesz a cégedben a munkaerő megtartás.

8

LOJALITÁS, EMBERSÉG ÉS TAPINTATOS VISELKEDÉS

Alapként elvárt minden munkavállaló számára, hogy a munkahelyére ne kelljen gyomorgörccsel bemennie minden reggel. A gyomorgörcsöt például okozhatja minden helytelen kommunikáció a vezetők részéről, egy kevésbé tapintatos megnyilvánulás, vagy csak egy olyan szóhasználat, mely arra utal, hogy bárki bármikor helyettesíthető.

Példa lehet az, ha egy munkában kész lett 99%, a maradék 1% még nem, akkor a vezető csak azt a maradék 1%-ot veszi észre, és azt emeli ki, nem a kész 99%-ot. Példa lehet az is, ha dühösen vagy oda nem illő módon van kommunikálva egy dolog, hiszen lehet úgy is mondani, hogy: ”Kérlek, készítsd el nekem az xy jelentést hétfőig, mert nagyon fontos lenne.” VAGY ”Miért nincs kész még a jelentés? Hétfőre legyen kész, különben mással csináltatom meg!”.

Egyedül te tudsz dönteni benne, hogy hogyan kommunikálsz, én abban tudok segíteni, hogy ha nem vagy emberséges, tapintatos és lojális te magad elsősorban a munkatársaidhoz, akkor ők sem lesznek azok, és bizony el fognak menni a cégtől, bármilyen sok fizetést is akarsz adni nekik.

7

ELŐRELÉPÉSI LEHETŐSÉG

Legyen az egy teljesítménybérezés alapján működő fizetési rendszer, vagy egy olyan karrier lehetőség a cégnél, melyben egyértelmű út van egyre feljebb, de ez mindenképp fontos tényező a munkaerő megtartásnál. Ha nincsenek meg ezek a lehetőségek, akkor gyorsan be fognak fásulni az embereid, hiszen nem lesz semmilyen céljuk a céggel kapcsolatban. Úgyis ugyanannyit fog keresni, úgyis ugyanaz fog történni évről évre.

Viszont ha nézünk egy termelést, akkor vagy lefelé vagy felfelé fog menni. 1-2 héten keresztül lehet a termelés ugyanannyi mennyiségű, de több hónapig vagy évig nem. Ha nincs egy embernek motivációja, akkor valószínűbb, hogy a termelése lefelé fog menni, azaz az előrelépés vagy teljesítménybérezés nélkül egy idő után ugyanannyit fog keresni a munkatársad, de egyre kevesebb munkával, hiszen a termelés vagy lefelé vagy felfelé megy, és amikor ezt ő maga is fogja látni, akkor el is fog menni tőled.

6

VÁLTOZATOS MUNKA

Nyilván, ha egy munkatársadnak minden egyes napján ugyanazt az 1 feladatot kell végeznie, akkor egy idő után bele fog rögzülni, és fenn fog állni az a helyzet, mint az előző pontnál: egy idő után ugyanazért a pénzért egyre kevesebb munkát fog elvégezni neked. Törekedni kell arra, hogy a lehető legváltozatosabb tudjon lenni, amit sokféleképpen lehet elérni. A lényeg, hogy ne csak és kizárólag abban az 1 feladatban rögzüljön a figyelme, mert akkor vagy a termelése mennyisége fog romlani vagy ő megy el a cégtől.

Persze néhány esetben nehéz ezt változatossá tenned, és van, amikor nagyon könnyű. A nehezebb esetekben akár különböző céges játékokkal lehet feldobni a munkavégzést. Milyen játékokkal? Kérdezd meg a munkatársaidat, mivel kétszer ugyanaz nem lesz két külön cégnél. Azt kell játszani, amit szívesen játszanak.

5

JÓ FIZETÉS

Nagyon érdekes, hogy a jó fizetés csak az 5. helyet foglalja el általánosan a munkavállalók körében. Ez NEM azt jelenti, hogy oké, akkor a többi pontot tökéletesen kell csinálnod, és fizetés nélkül fog mindenki dolgozni neked. Szinte minden pénzbe kerül, nem tudunk jó kedvvel fizetni a boltban.

Azonban sokkal fontosabb a 4-es, 3-as, 2-es, 1-es pont, mint az, hogy 30-40%-kal többet fizess a munkatársaidnak. Sokkal fontosabb az, hogy a munkatársaidnak ne legyen gyomorgörcse, ne legyen folyamatosan feszült egész nap, normálisan és hatékonyan tudja eltölteni a munkaidejét, minthogy egy nagyobb fizetést kapjon, de folyamatos legyen a stressz, csak hibáztatva legyen vagy tulajdonképpen teljesen ki legyen használva az élete, mintha egy robot lenne.

Akkor most nem fontos a pénz? De, nagyon fontos. Csak azt mondjuk, hogy ha csak és kizárólag a pénzzel szeretnéd elérni, hogy a munkatársaid ne menjenek el a cégtől, akkor segítünk: el fognak menni a cégedtől. Igen, vannak olyan emberek, akik pénzmotiváltak. Őket meg tudod tartani, de azonnal el fog menni az első helyre, ahol 1 forinttal többet ajánlanak neki. Ha szükséged van ilyenre, akkor hajrá!

4

BIZTOS ÁLLÁS

Amennyiben a munkaerőd látja, hogy a cég folyamatosan fejlődik, folyamatosan új és új munkatársak jönnek, vagy csak egyszerűen látják, hogy terjeszkedtek, akkor az egy megnyugvást tud adni. Egy olyan stabil háttér és cég, amely nem megy tönkre bármelyik másodpercben, egy rettentően fontos tényező a munkavállalóknak, és persze motivációt is jelenthet.

Törekedj arra, hogy ezt kommunikáld is feléjük. Szuper, hogy te magad és vezetőid átlátjátok, hogy a cég egyre stabilabb és egyre nagyobb, azonban ezt fontos folyamatosan kommunikálni a munkatársak felé. Ha nincs kommunikáció, akkor lehetséges, hogy valami egészen mást fognak kitalálni munkatársaid. Adj nekik egy stabil pontot, és mondd el nekik egy meetingen, hogy igenis fejlődtök, és mentek előre.

Ha ezt nem látják, és instabilnak gondolják a cég hátterét, akkor bizony lehetséges, hogy el fog menni tőled a munkaerő.

3

MEGÉRTŐ HOZZÁÁLLÁS

Mindenki hibázik. Találkoztál már olyan emberrel, aki soha nem hibázott? Úgy gondolom, hogy nem. Akkor mégis miért lenne egy halálos bűn az, ha valaki hibázik, vagy akár többször is hibázik? Persze törekedni kell arra, hogy a lehető legkevesebb hibával menjen a termelés, azonban a hibák kezelése egy nagyon fontos tényező a munkatársak megtartásában. Kezelni pedig csak megértő kommunikációval lehet.

Te magad és a vezetőid is legyetek megértőek egymással és a többi munkavállalóval. Keressetek közös megoldásokat és fejtsétek meg, hogyan lehetne még tökéletesebb a termelés, minél kevesebb hibával. Kommunikálj úgy, hogy teljesen megértő legyél másokkal, ugyanis enélkül bizony egy szívtelen, érzéketlen, tipikus ”Főnök” lesz belőled, akit senki nem fog kedvelni.

Fontos ebben az esetben is kommunikáció. A ”köszönöm”, ”megértelek”, ”értem, amit mondasz”, ”megértem”, stb. szavakat sajátoddá kell tenned, és folyamatosan alkalmaznod kell, ugyanis ezek nélkül bizony bármennyire is vagy megértő, a kommunikációdban ez nem fog látszódni.

Ez nem azt jelenti, hogy el kell nézni azt, ha valaki nem termel, hanem azt, hogy közösen kell megoldásokat keresni – illetve megoldásokat találtatni a munkatársaddal –, hogy ő maga akarjon termelni és javulni. Azokat a vezetőket, akik nem tudnak megértőek lenni amellett, hogy elvárják a termelést, nem fogják kedvelni, és bizony attól a cégtől el fognak menni a munkavállalók.

2

CÉGES CÉLOK

Kell egy cél, ahova a céged tart. Ezt a célt meg kell fogalmaznod, és ki kell helyezned valahova. Weboldalra, irodába, bárhova. Ennek mi az értelme? Máris elmagyarázzuk.

Minden munkavállalónak vannak személyes céljai. Valakinek nagyobbak, valakinek kisebbek. Valaki egy autót szeretne venni 1 millió forintért, valaki egy házat 50 millió forintért. Valakinek nem anyagi, hanem másfajta céljai vannak. Például szeretné, ha az állatok egészségesebbek lennének, valaki szeretné, ha kevesebb szemét lenne a Földön, valaki szeretné, ha világbéke lenne. Mindenki teljesen más, és mindenkinek teljesen más céljai vannak. És bizony, egy munkavállaló keresni fogja azt egy cégben, hogy ha ott dolgozna, akkor azzal ő mennyire jutna közelebb saját céljához.

Nézzünk két példát, és kezdjük azzal, ha nincs cél a cégben: Nincs kirakva sehova sem a cél, vagy nincs is igazán cél. Jön egy munkavállaló, akinek a célja, hogy házat szeretne vásárolni 50 millió forintért, illetve nagyon kedveli az állatokat. Gondolja, hogy megpróbálkozik a te cégednél, hogy ott dolgozzon. Eltelik 4-5 hónap, és elkezd gondolkozni, hogy akkor most mi is legyen. A házhoz egy kicsit közelebb van, de a cég mintha nem akarna sehova sem haladni, és még a hely sem kutyabarát. (Persze javaslatot nem fog tenni, hogy kutyabarát hely legyetek.) Ez a pár hónap éppen elég arra, hogy átlássa, hogy a cég nem segít neki elérni a saját céljait. Sőt, a cégnek kicsit mások is a céljai, és valamikor bizony el fog menni tőled, hiszen céljai vannak, amiket el akar érni.

Most pedig nézzünk egy példát arra, amikor ki van rakva a cél: Ki van helyezve a weboldalon a célotok: ”piacvezetők vagyunk xy témában Magyarországon, mellyel tudunk segíteni x ezer embernek, ezzel pedig bőségesen tudnak élni a munkavállalóink és mi is, VAGY idén elérjük az x millió forintos bevételt”, stb. Fontos, hogy teljesen MINDEGY, hogy mi ez az xy téma. Jön a munkavállaló, elolvassa a célt, és azt mondja, hogy ez teljesen összeegyeztethető a saját céljaival. Ő is szeretne bőségesen élni, szeretne ő is ennyi embernek segíteni, szeretne végülis ennél a cégnél dolgozni. Dolgozik, és amennyiben a céges cél folyamatosan kommunikálva van, akkor folyamatosan össze tudja egyeztetni ezt a saját céljával. Plusz pont, ha a cégen belül van egy karrier felelős, aki odamegy ehhez a munkatársadhoz, megkérdezi, milyen céljai vannak és foglalkozni fog az ő személyes céljaival. Így a saját céljait és a céges célokat teljesen össze tudja egyeztetni, akár még a saját céljai egyezni is fognak a céges célokkal.

Mi motiválja a munkavállalóidat, ha nem a saját céljai? Ha pedig ez egyezik a cég céljaival, akkor nyert ügyed van. Nem egy sima munkatársad lesz, hanem egy csapattársad, pártfogód, barátod. Persze, nem mindenkinek vannak nagyobb céljai, ilyen esetekben fokozatosan kell elkezdeni a célokkal foglalkozni, és bizony minden embernek teljesen más lesz. Ha viszont nem lesznek céges céljaid, akkor lehetséges, hogy a legmotiváltabb és legnagyobb céllal rendelkező munkatársaid el fognak menni a cégtől.

1

MEGBECSÜLÉS ÉS ELISMERÉS

A legérdekesebb pont ez. Minden esetben ez volt az egyik fő tényező a munkavállalók körében, amellyel meg tudod tartani őket. Sokkal fontosabb volt az összes többi pontnál, fontosabb, mint a jó fizetés. Amennyiben rendszeresen alkalmazzuk, és tudjuk, mikor és hogyan kell, akkor munkatársaidat nagyobb felelősségi szintekre tudod hozni, sokkal motiváltabbak lesznek és nagyon fontos: meg fogod tartani őket. Azokban a cégekben, ahol ezt nem alkalmazzák a vezetők, a fluktuáció hatalmas lehet, akár még 50-60% is. Oké, de mégis hogyan kell ezt alkalmazni? Mit is jelent ezt?

Elvégzett egyetlenegy feladatot a munkatársad? Rendben, dicsérd meg azt az egyetlenegy elvégzett feladatot. Beért időben a munkahelyre? Mondd azt, hogy ügyes, és örülsz neki. Sikerült teljesítenie azt a szintet, amit megbeszéltetek? Rendben, dicsérd meg, és gratulálj neki. Esetleg kevesebbet teljesített, mint amit megbeszéltetek? Először dicsérd meg azt, amit elvégzett, majd utána kommunikáljatok arról, hogy hogyan lehet legközelebb egy még jobb eredményt elérni. Vedd észre, hogy dolgozik és termel neked! Nem tökéletes? Megértem, de dolgozik, és megcsinálja. Ha pedig elismered a kész dolgokat. és segítesz a maradék feladatok megoldásában neki, akkor legközelebb már azt is képes lesz elvégezni, mivel lesz hozzá kedve, hogy elvégezze.

Fontos, hogy még mindig nem arról beszélünk, hogy ne várjuk el a termelést. A termelése kell, és fontos, nem tudjuk elnézni, ha nincs kész. Csak nem kellene idegileg megölni és kikészíteni egy embert, amennyiben valami nem lett tökéletes, mivel egy ember, és nem egy robot. Ha nincs elismerve, akkor egy robot szintjére fog lesüllyedni, majd vagy egy nagyon alacsony termelési szinten fog megragadni, vagy el fog menni a cégtől.

Azt gondolod, hogy ha túl sok elismerést osztasz ki, akkor a termelés le fog csökkenni? Szuper! Csak éppen először ki kellene próbálnod, hogy ez működik-e. Ha sosem próbálod ki, akkor sosem fogod megtudni, hogy működik-e vagy sem. Lehet, hogy igazat írok itt most neked, lehet, hogy nem, de sosem fogod megtudni, ha ki sem próbáltad.

Egy fontos információ még: mindegyik pontot csak fokozatosan kezdd el alkalmazni. Vegyük példának az elismerést. Nem kell holnap bemenni, és mindenkit egyszerre nagyon elismerni. Kezdd egyetlenegy emberrel, aztán egy másikkal, harmadikkal… De csak fokozatosan. Segítek, amikor először fogod alkalmazni, bemész a cégbe és egyetlen embert elismersz, akkor nem fogja érteni, hogy mi a bajod. Részegen jöttél be? Vagy ki akarod rúgni? Vagy teljesen elment az eszed? Nem fogják érteni, de hozzá kell szoktatni őket, és neked is hozzá kell szoknod, ahogy a vezetőidnek is.

MIT KELL TENNED MOST?

Szeretnéd megtartani a munkatársaidat végre? Szeretnéd, ha hűségesek lennének, tele célokkal, szeretnéd, ha ők is húznák a cég szekerét, és nem csak hátráltatnák? Kezdd el alkalmazni ezeket a pontokat: ismerd el őket; írd le a céges célokat, és mutasd meg nekik; legyél megértő velük; kommunikáld, hogy stabil a cég; fizesd meg őket rendesen; teremts nekik változatos munkát; találd ki, hogyan tudnak szintet lépni a cégen belül; legyél lojális, emberséges és tapintatos. Hidd el, ha ezekkel készen vagy, akkor sorban fognak állni, hogy nálad dolgozzanak, nemhogy elmenjen bármelyik munkatársad.

SZERETNÉD MEGTARTANI MUNKATÁRSAIDAT?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Egy szervezeti ábra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép egy szervezeti ábra, amely felosztja a céged több területre, mint például az Ügyvezetés; HR; Marketing; Értékesítés; Pénzügy; Termelés és ezekhez 18 működő rendszert társít.

Rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutat olyan rendszereket, melyeket te is használni tudsz a cégedben.

A célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és egy stabil pontot adjon a céged vezetésében, mivel rávilágít a problémáid pontos megoldására.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ahol már találkozhattál velünk:

Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.