STATISZTIKAI MENEDZSMENT

2021.05.12.

Dienes Martin

4 perc

A statisztikai menedzsment, avagy a teljesítménybérezés, egy vállalkozásban hatékony szervezetfejlesztési eszköz lehet, viszont rengeteg cég nem jól alkalmazza. Stabilitást és szabadidőt tud nyerni az a cég, illetve az a vezető, aki ezt tényleg jól alkalmazza, és vezeti be a cégébe.

Ahogy azt szoktuk, kezdjük az elejéről.

Statisztika szó jelentése:

Rendszerezett tények ábrázolása összehasonlított számadatok vagy grafikon formájában a változások észlelése és következtetések, megoldások kidolgozása céljával.

Számszerű változás nagysága, iránya összehasonlítva egy más, (korábbi) időponttal vagy időszakkal.

Tehát a statisztika olyan számok sorban, egymás után, melyeket miután grafikonon ábrázolunk, meg tudjuk állapítani: mi a helyzet az adott területen, majd az alapján ki tudjuk következtetni, hogy mi legyen a következő lépése a cégnek.

Menedzsment szó jelentése:

Egy szervezet irányítása, működésének megszervezése, hogy az elérje célját, és sikeresen működjön.

Alapvetően a menedzser szóból származik, ami annyit jelent, hogy valamit végigkövet/irányít, amíg el nem érnek egy célt azzal a dologgal kapcsolatban.

Tehát a Statisztikai Menedzsment az a rendszer, mellyel felülről tudjuk irányítani a céget, beavatkozás nélkül, mellyel pontosan meg tudjuk mondani, hogy mi legyen a következő lépés a szervezetben.

Nehéznek tűnik, de mit szólsz hozzá, ha azt mondom, hogy minden egyes statisztikához – ha felfelé megy, ha vízszintesen, ha lefelé – van egy úgynevezett képlet, amit követni kell? Olyan ez, mint például a recept főzés során: lépések vannak benne, egymás utáni sorrendben. Ha pedig követjük az adott képletet, akkor egy magasabb statisztikai állapotba fog jutni a cégünk.

Ez így már elég egyszerű.

MI ALAPJÁN MÉRJÜNK EGY STATISZTIKÁT?

Meg kell találni minden egyes munkatársnál (vagy vezetőnél), hogy mi az az értékes dolog, melyet Ő előállít, készít, ami a munkája eredménye. Ezt tudod számolni és statisztikázni nála.

Nyilván ez után fogod látni, hogy több mint az előző héten vagy sem. Általában az működik a legjobban, mikor a munkatársak nap végén beírják a pontjaikat, majd a hétnek a végén a vezetőjük összeadja őket, és azt jelenti neked.

Például:

Étterem: felszolgáló statisztikája (csak hogy ne egy könnyű példát vegyünk).

Lehet nézni a befizetett pénzt ételre (nyilván, amit neki fizettek), lehet nézni a vendégek számát, illetve lehet akár azt is, hogy milyen értékeléseket adtak a vendégek.

Legyen az elköltött összeg.

Az emberünk dolgozik egész nap, majd nap végén összeadja az összeget, és beírja a statisztikái közé. A hét végén fogjuk látni vezetőként, hogy merrefelé halad ez a statisztika. Majd a képlet szerint látjuk a teendőket.

Ha például nem tud nagyobb statisztikát hozni, akkor hidd el, segíteni fog abban, hogy legyen több ember az étteremben. Nyilván, ha a cégben van TELJESÍTMÉNYBÉREZÉS.

TELJESÍTMÉNYBÉREZÉS VAGY FIX BÉR?

Cégről cégre ez mindig változhat, de leírom neked a legjobbat, ami mindenkinél működik, működhet.

Tételezzük fel, hogy egy munkatárs (csak a példa kedvéért) 100.000-et keres, azaz 100.000 Ft a fix bére. Nyilván nem lenne igazságos az, hogy 90.000-re visszavegyük a fizetését, ezért maradjon annyi, amennyi eddig.

A mozgó bér része pedig – ami a teljesítménybérezést fogja létrehozni – attól fog függeni, hogy mennyit termel nekünk.

Ha a statisztikája lefelé megy, akkor csak a fix bért tudja megkapni.

Ha a statisztikája inkább felfelé megy, akkor pedig annak a mértékétől tudunk plusz bért adni.

Például: ha a munkatárs statisztikája lefelé megy, megkapja a 100.000-et és KÉSZ. Ha nagyon lefelé megy, akkor pedig a vezető tud úgy dönteni, hogy megválik tőle, mert nem dolgozik rendesen.

Ha a statisztikája felfelé megy, de csak egy nagyon kicsit, akkor kaphat egy plusz 10.000 Ft-ot. Ha nagyon felfelé megy, akkor kaphat akár plusz 20.000-30.000 Ft-ot is.

Ezzel nyilván sokkal motiváltabb lesz, illetve látni fogja, hogy van eredménye annak, ha többet dolgozik. A kevésbé termelő munkatársak kiesnek, és nem visznek el több pénzt a cégben, akik jól termelnek, azok pedig még jobban fognak dolgozni.

Érdekes téma, hogy bizonyos statisztikáknál mit kell tenned, hogyan kell cselekedned, rengeteg módszer létezik arra, hogy hogyan állítsunk fel teljesítménybérezést, de így egyetlenegy cikkben ez rengeteg lenne, és nem is lehetne bevezetni.

Amikor ezeket bevezeted, nagyobb stabilitás és több szabadidő lesz az eredménye.

Így máris szintet tudsz lépni a vállalkozásoddal!

Remélem, tudtál ebből tanulni és akár ihletet nyerni.

EGY SZERVEZETI STRUKTÚRA MI a KÖVETKEZŐ LÉPÉSED?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Egy szervezeti struktúra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.

Közel 5000 cégvezető igényelte Magyarországon

A VÁLLALATI TÉRKÉP miért igényeld?
Az első lépés a cégfejlesztésben rejlő siker felé!

A Vállalati Térkép egy átlátható szervezeti struktúra, amely egy cég működését hat fő területre osztja: Ügyvezetés, HR, Marketing, Értékesítés, Pénzügy és Termelés. Mindegyikhez 18 bevált rendszert társít, amelyek a mindennapi munkát szervezetté teszik.

Nemcsak rendszerezi a cég folyamatait, hanem gyakorlati megoldásokat is kínál. Segít felismerni, hogy hol vannak a fejlődési lehetőségek, és milyen lépéseket kell tenni a cég stabil növekedéséért.

Célja, hogy kézzelfoghatóvá tegye a cégfejlesztést, valamint rávilágítson a cégben a kihasználatlan területekre.

Igényeld saját Vállalati Térképed
Az igénylés teljesen kötelezettségmentes, és rögtön küldjük e-mailben saját Vállalati Térképed!

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ahol már találkozhattál velünk:

Nem csak beszélünk, eredményeket érünk el
Nézd meg, hogy előfizetőinknél milyen kézzelfogható eredményeket értünk el!