HOGYAN KEZELD, HA A MUNKATÁRSAID NEM TARTJÁK A SZAVUKAT?

2021.09.20.

Dienes Martin

5 perc

Tudod hogyan kell kezelni, amikor megszegik a megállapodásokat veled szemben? Ne aggódj, ha nem tudod. Ha mindenki tudná, akkor soha nem lenne konfliktus a cégben, illetve stressz sem nagyon létezne. Nyilván ez a cél, viszont ezt sem tanították a suliban. Érdekes téma ez, hiszen egy mindennapos problémáról beszélünk, amit ha nem old meg a cégvezető, akkor utálni fogja az egész életét egy idő után. Szóval kezdjük is el, bemutatjuk azt a 3+1 pontot, ahogyan kezelni tudod a munkatársaidat.

Mit értünk az alatt, hogy nem tarták a szavukat?

Leginkább azokról a szituációkról van szó, amikor van egy megállapodás, és azt a másik fél nem tudja tartani. Akár reggeli késés, akár valamilyen (nem feltétlenül direkt összehozott) hibáról is legyen szó. Hiszen abban biztos nem állapodtál meg a munkatárssal, hogy hibázzon. 

Lehet szó akármilyen esetről, amikor volt egy bizonyos dolog megbeszélve, majd ezután az nem úgy történt, nem akkor történt, vagy egyáltalán, ha nem történt meg.

Mindennek a kezelése fontos úgy, hogy a munkatárs ne menjen el a cégtől. Tehát neki is jó érzése legyen, ne legyen sértődés és nekünk is jó legyen (szóval elkészüljön a munka).

3+1 PONT, AHOGYAN KEZELNI TUDOD AZ EMBEREKET

1: Miután látod, hogy megtörtént valami, akkor meg kell kérdezni, hogy:

MI TÖRTÉNT?

Miért fontos ez? A megfigyelés fontossága miatt. Amíg nem tudjuk, hogy mi történt az ő nézőpontjából, addig nem tudunk előrébb jutni, csak sértődés lesz belőle. Nem kell presszionálni, csak meg kell kérdezni, hogy mi történt, anélkül, hogy teljes apátiába juttatnánk a munkatársat.

Mondja el, hogy mi az, ami történt. Kommunikáljon. Lehet, nem csinált meg valamit, lehet, hogy elkésett, csak kommunikáljon róla, hogy mi történt. De akkor sem kell megölni az embert.

Tehát tudjuk meg azt, hogy konkrétan mi történt. Magyarázkodni fog? Igen, de ez majd a +1 lépés lesz, hogy azt hogyan tudod kezelni.

2: Kérdezzük meg, hogy tudja-e, hogy mi volt a megállapodás. Ez megint csak a helyzet megfigyelése szempontjából fontos.

TUDOD, MI VOLT EZZEL KAPCSOLATBAN A MEGÁLLAPODÁSUNK? EMLÉKSZEL, HOGY MIBEN ÁLLAPODTUNK MEG? ​

Vagy valami hasonló. Hiszen megint csak lehetséges, hogy esetleg elfelejtette a dolgot, és már megy is termelni, dolgozni. Ha pedig esetleg kifogásokat keres, akkor tudod továbbvinni majd a helyzetet a következő lépésre.

Fontos megkérdezni, hogy tudja-e, mi volt a megállapodás. Hacsak nem akarjuk elnyomni az embereinket, muszáj megtudni, hogy Ő mit gondol a helyzetről.

Esetleg tudja is, mi volt a megállapodás, de át akarja tolni a felelősséget rád. Csináld meg Te stb. Ilyenkor már jöhet is következő lépés:

3: Oldja meg a feladatot. Az Ő felelőssége, nem a cégvezetőé az a feladat. Az ő felelőssége, hogy betartsa a saját maga által ígért dolgokat, mi csak segítünk vezetőként, hogy ezeket betartsa.

MILYEN MEGOLDÁSOD LENNE ARRA, HOGY EZT ÉS EZT MEGOLDJUK? HOGYAN TUDNÁD EZT MEGOLDANI? HOGYAN OLDJUK MEG EZT A HELYZETET? MIT GONDOLSZ?

Ez az a varázsmondat, ami végre felelősséget ad a munkatársaidnak, a Te válladról pedig leveszi azt, hogy mindent neked kell csinálnod. Leveszi a stresszt és nyugodtabb lehetsz, felelősségteljes munkatársak mellett.

+1:

A beszélgetés közben van néhány tényező, ami fontos. A megértésed és a módja, ahogy kommunikálsz az emberrel.

KÖSZÖNÖM, HOGY EZT ELMONDTAD. MEGÉRTELEK. KÖSZÖNÖM.

Ezzel a munkatársad érezni fogja, hogy igenis értetted, amit Ő mondott. Mert neki fontos az, amit Ő mond, és fontos, hogy ezt Te halld. Ha süket fülekre talál, és nem hallod meg valóban Őt, akkor jön az, hogy elmondja újra-újra-újra-újra és újra a kifogását. És nem hagyja abba, ameddig meg nem érted. Ez elég fontos közben, és KELL használnod.

A másik pedig az a MÓD, ahogyan mondod. Ha dühösen mondod ezeket a pontokat, nem fog működni. Ha őt leértékelve mondod, nem fog működni. Csak úgy fog működni, ha egy nyugodtabb módon beszélsz vele. Ez fontos tényező, ami tönkre tehet mindent.

Egy vicces példa: volt egy ügyfelünk, akinél megtanítottuk ezt, de véletlenül nem volt teljes a valós megértés. Az lett belőle, hogy valamit elrontottak, és ez volt az első kérdés: „Az Isten b@assza meg. Mi a fene történt fiúk?”

Nyilván vicces volt ez a szituáció. Nevettünk is rajta, hiszen megkérdezte, de tulajdonképpen gyakorlatilag mégsem.

Egy nagyon erős példán keresztül bemutatom, hogyan tudod te is alkalmazni:

Sanyi reggel már 1 hete 8:30-ra érkezik meg 8:00 helyett. Kicsit látszik rajta, hogy nem igazán érdekli ez a dolog. Megkéri a vezető, hogy jöjjön be az irodába, mert szeretne kérdezni tőle egy dolgot. Bejön az irodába, majd a vezető megkérdezi, hogy: „Mi történt Sanyi?”. Ebben a példában Sanyi nagyon offenzív, így azt válaszolja, hogy: „Mert?”. A vezető türelmesen válaszol neki, elmondja, hogy látta, hogy mostanában 8:30 körül szokott bejönni, és ezzel kapcsolatban mi az, ami történhetett. Sanyi, ”kicsit nem érdekel” stílussal válaszol, hogy: „Igen, kések, ez van.”. A vezető megérti: „Köszönöm, hogy elmondtad, értelek.”

Majd jön a következő lépés: „Figyelj Sanyi. Emlékszel, mi volt a megállapodásunk a reggeli érkezéssel kapcsolatban?” Sanyi nyilván tudja, de azt feleli, hogy nem, és még durcás is. Elmondja, hogy: „Ez engem nem érdekel, jön a tököm 8:00-ra, főnök.” Erre a vezető megérti, hogy így gondolja. Fontos, hogy nyugodt. Érdeklődő kell, hogy maradjon. Majd elmondja, mi volt a megállapodás. Hátha nem emlékszik, vagy bármi más.

Jöhet a következő lépés. Megkérdezi Sanyit, hogy hogyan tudná megoldani, hogy 8:00-ra érjen be. Sanyi oldja meg ezt a problémát, hiszen a vezető nem problémamegoldó. Sanyi egy kicsit offenzív még, viszont a főnök nyugodtsága miatt és a korrekt, érdeklődő, kitartó kérdezés (mert bizony lehet, hogy többször meg kell kérdezned tőle ezt a kérdést) miatt beadja a derekát, és elmondja, hogy úgy lehet megoldani, hogy: mond valami jó megoldást.

Majd pedig megint megérted és elmondod, hogy: „Szuper, legyen így Sanyi.”

Eközben még úgy is átadhatod a felelősséget, hogy azt mondod: „Figyelj Sanyi. Te értesz ehhez és ehhez a legjobban. Olyan ügyes vagy, úgy gondolom, hogy meg tudod oldani, hogy beérj 8:00-ra. Szerinted hogyan lehetne?”

Elismered, amit el tudsz ismerni, és elmondod, mennyire ügyes. Ezzel biztosítod benne, hogy ért ahhoz, amit csinál, és meg tudja oldani.

Mondhatnám, hogy ilyen egyszerű kezelni a megállapodások megszegését, de hazudnék. Értelmes, normális és nagy szándékkal rendelkező cégvezetőkkel gyakoroltuk ezt 1 egész napon keresztül a Cégvezetői Akadémián, és a nap végére lett teljes a megértés. Így ha esetleg nem sikerül elsőre, akkor mi szurkolunk, már van olyan, aki használja, és mindennap sikereket ér el ezzel.

A lényeg, hogy gyakorold, és vidd át gyakorlatba az egészet. Sok sikert hozzá!

EGY SZERVEZETI STRUKTÚRA MI a KÖVETKEZŐ LÉPÉSED?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Egy szervezeti struktúra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.

Közel 5000 cégvezető igényelte Magyarországon

A VÁLLALATI TÉRKÉP miért igényeld?
Az első lépés a cégfejlesztésben rejlő siker felé!

A Vállalati Térkép egy átlátható szervezeti struktúra, amely egy cég működését hat fő területre osztja: Ügyvezetés, HR, Marketing, Értékesítés, Pénzügy és Termelés. Mindegyikhez 18 bevált rendszert társít, amelyek a mindennapi munkát szervezetté teszik.

Nemcsak rendszerezi a cég folyamatait, hanem gyakorlati megoldásokat is kínál. Segít felismerni, hogy hol vannak a fejlődési lehetőségek, és milyen lépéseket kell tenni a cég stabil növekedéséért.

Célja, hogy kézzelfoghatóvá tegye a cégfejlesztést, valamint rávilágítson a cégben a kihasználatlan területekre.

Igényeld saját Vállalati Térképed
Az igénylés teljesen kötelezettségmentes, és rögtön küldjük e-mailben saját Vállalati Térképed!

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ahol már találkozhattál velünk:

Nem csak beszélünk, eredményeket érünk el
Nézd meg, hogy előfizetőinknél milyen kézzelfogható eredményeket értünk el!