HOGYAN VEDD FEL A MEGFELELŐ MUNKAERŐT?

2022.09.08.

Dienes Martin

6 perc

Bármilyen munkaerő, munkatárs vagy kolléga felvétele nem szokott gyerekjáték lenni. A toborzás és kiválasztás folyamatai és technikái emberről emberre, HR-esről HR-esre változhatnak, sokszor vannak hatékony megoldások, sokszor vannak bonyolult és nem működő toborzási technikák. Azonban szeretnénk neked bemutatni egy olyan munkaerő keresési folyamatot, mely által kivétel nélkül meg tudjuk találni azokat az ideális munkavállalókat, akiket szerettünk volna. Egy fejlődő cégben az egyik legfontosabb, hogy ha már egyszer beérkezett egy érdeklődő, akkor ő ki is legyen szolgálva, nincs is annál kellemetlenebb, mint hogy a cégben fennálló munkaerő és kolléga hiánya miatt nem tudunk kiszolgálni egy vevőt. De létezik egyáltalán működő rendszer a munkaerő felvételére? Hogyan tudd, hogy valójában kire van szükséged? Milyen hirdetések által tudod megtalálni az embereket? Mit kérdezz egy interjún, és mit tegyél, amennyiben egyik jelentkező sem megfelelő? Megmutatjuk.

Szeretnénk leszögezni, hogy nem egy HR-es cég vagyunk. Nem egy HR-es iskolában tanult anyagot szeretnénk emberibb nyelven átadni neked. Rengeteg céggel dolgozunk együtt, és természetesen, ahogy növekednek, szükségük van arra, hogy munkatársakat vegyenek fel, és szinte mindig abba a problémába ütköznek, hogy nem találják meg – csak rettentően nehezen. Ezáltal rengeteg tapasztalat van arról, hogy mely lépések működnek, és mely lépések nem. Ezek közül a lépések közül a működő lépéseket gyűjtöttük neked össze, melyeket már több cégnél alkalmaztunk, és melyekkel már mesterszakácstól, cukrásztól kezdve festőkön át minden irodai munkatársig megtaláltunk megfelelő embereket, akik utána a cég húzóemberei lettek.

A munkaerő felvétel lépéseit 4 pontra osztottuk, melyeket részletezünk neked. Amennyiben szeretnéd bevezetni, alkalmazni mindezt a cégedben, akkor az egyetlen feladatod, hogy a saját céged működésére szabod a lépéseket, hiszen ez lehetséges minden egyes cég esetében.

1

IDEÁLIS KÉP MEGÍRÁSA

Az ideális jelentése a következő: „Tökéletes; az összes elképzelhető eszményi jellemzővel hiánytalanul rendelkező.” (Forrás: wikiszotar.hu)

Az a megfigyelésünk, hogy legtöbb esetben nincs meg kifogástalanul az, hogy pontosan kit szeretnénk. Férfi vagy nő? Rendben, ez még meg szokott lenni. De pontosan hány éves legyen? Pontosan milyen tapasztalatai legyenek? PONTOSAN hogyan nézzen ki, és hogyan viselkedjen? Ha ebben egyetértést tudtok kialakítani egy leírt ideális kép által a többi munkatársaddal, vezetőddel vagy HR-es kollégával, akkor máris sokkal gyorsabb lesz a folyamat. Biztos, hogy több fejet összetéve közelebb lesztek a célhoz, mintha egyedül próbálnád kigondolni. Sőt, nem egyszer volt már olyan, hogy mivel több ember rakta össze a fejét, így egyből mondta is valaki, hogy van egy pontosan ilyen leírású ismerőse, és máris meg lett az új munkatárs.

Az ideális képnek egyébként a fő célja, hogy pontosan meg legyen, hogy kit is akarunk. Gondolj bele, hogy ha valaki belekezdne egy építkezésbe, viszont nem lenne előtte ott a tervezet és minden anyag, akkor mégis mi alapján kellene felépülnie az épületnek? Nehéz dolga lenne az építésznek. ”Legyen fehér a ház, meg 110 négyzetméter” AVAGY ”legyen férfi, meg tudjon dolgozni”. Egyik sem lesz működőképes ideális kép, nem fog felépülni a házad, és nem fog bejönni az új munkatársad.

De milyen szempontok alapján érdemes leírni az új munkaerő ideális képét? Például: nem, életkor, magasság, kinézet, stílus, lakhely, családi állapot vagy gondolkodásmód, kommunikáció, viselkedés másokkal, viselkedés magával, tulajdonságok vagy tapasztalatok, képességek, cégen belüli viselkedés, stb.

Ha szeretnél megnézni egy élő példát, akkor nyomj a gombra, és nézd meg a DMA ponthu Kft. saját ideális képét arról, hogy milyen munkatársakat keresünk általánosan a csapatunkba.

2

KARRIER OLDAL ÉS HIRDETÉSEK LÉTREHOZÁSA

A hirdetések és a karrier oldal létrehozása nélkül is már többször volt, hogy az ideális kép pontos kidolgozása miatt egyszerűen csak beérkezett egy olyan munkavállaló, aki tökéletes lett a cégnek. Persze ez nem minden esetben ilyen egyszerű.

Vélemények: először is szükséged lesz pár jelenlegi munkatársad véleményére, akik elmondják, milyen a cégnél dolgozni. Nem kell túlbonyolítani, egyszerűen csak mondják el, milyen ott dolgozni. Következő lépésben – ha ez lehetséges – érdemes lefotózni a véleményt mondó munkatársakat. Így nem csak egy lélektelen szöveg lesz a vélemény, hanem látni lehet, hogy egy valódi ember van a vélemény mögött. Ha pedig már fotóztok, akkor csapatfotót is lehet készíteni.

Karrier oldal elkészítése: hozzatok létre egy karrier oldalt a weboldalatokon. Ha valaki munkát keres nálatok, úgyis ezen az oldalon fogja keresni a lehetőségeket elsőként. Erre az oldalra természetesen fel kell rakni azokat az állásokat, melyekre embereket kerestek, és itt jön a legfontosabb dolog: a szövegezés. A szövegekben elsőként kell kiemelned azt, hogy miért jó nálatok dolgozni. Elismered a munkáját? Jó a munkakörnyezet? Jó fizetést adsz? Esetleg változatos a munka? Rendben, akkor emeld ki ezeket a tényezőket. Mondd el, hogy miért jó ott dolgozni, mutass meg munkatársi véleményeket, akik már ott dolgoznak azon a pozícióban.

Amint ezzel megvagy, akkor jöhet az, hogy mit vársz el tőle. NEM rakhatod előre az elvárásokat. Ha előre rakod, akkor már ott el fogod veszíteni a lehetséges munkavállalókat. Persze ezt is részletesen írd le. Ha egyszer szakácsot keresel, lehet elvárás az, hogy tudjon főzni, meg sütni egy bizonyos szinten, vagy legyen X év tapasztalata. De például elvárásként az, hogy: ”Tisztességes legyél!”, nem nagyon lehet. Vagy az lesz, vagy nem. Ezt nem tudod elvárni tőle itt egy weboldalon. Nem fog az megtörténni, hogy: ”Úristen, jaj ne! Ezek tisztességes embert keresnek, akkor ide nem fogok jelentkezni.”. Írj logikus elvárásokat, melyeket be is tudnak tartani az emberek. Valakinek vagy van jogsi VAGY nincs. Valaki vagy tud főzni VAGY nem.

Persze mindegyik álláslehetőséghez kell raknod egy formot, melyen az adataival tud jelentkezni majd, illetve szoktunk ajánlani pár kérdést, mellyel egy kicsit meg tudjuk szűrni az állásjelentkezőket, találkozó és plusz időtöltés nélkül. A formon az alapvető adatokat szoktuk elkérni tőlük, illetve a következő kérdéseket szoktuk ajánlani: Mi az, amit el szeretnél érni a családi életedben?; Mire vagy büszke, amit elértél az életedben?; Mi a legnagyobb terved jelen pillanatban?; Bármi, amit szeretnél még kommunikálni velünk?; illetve önéletrajz csatolása.

Ha szeretnél megnézni egy élő példát, akkor nyomj a gombra, és nézd meg a DMA ponthu Kft. Dolgozz Velünk oldalát, ahol az álláskeresők jelentkeznek a csapatunkba.

Hirdetés: általában Facebook hirdetéseket szoktunk javasolni. Természetesen, részletesen nem tudunk ebben a cikkben belemenni abba, hogyan tudsz kifogástalan Facebook hirdetéseket létrehozni, de nagyjából végigvezetünk rajta. Kétfajta hirdetési típus van, amely a legjobban működik munkaerő felvételnél.

Az első a forgalom alapú hirdetés, melynél be kell állítani a következő tételeket: speciális hirdetés (azaz álláshirdetés, ilyenkor a Facebook leveszi a nem és az életkor beállításának lehetőségét, azonban, ha nem így csinálod, valószínűleg le fogja tiltani a hirdetésedet), lakhely, esetleg érdeklődési körök (nem szükségszerű), magatartás (nem szükségszerű). Majd jöhet a napi költségkeret, mely ennél a hirdetésnél körülbelül 1000-2000 Ft/nap, amit ajánlunk. A hirdetés képeként saját képet használj, ahol a már elkészített fotóidat tudod használni. A hirdetés szövegét pedig a már elkészített karrier oldalad alapján könnyen el tudod készíteni. Ahogy fent írtuk, NEM az elvárásokat, hanem a cég előnyeit írjuk bele a hirdetésbe.

A második fajta Facebook hirdetést pedig azoknak ajánljuk, akiknek nincs lehetőségük karrier oldalt építeni, mert nincs weboldaluk vagy esetleg nagyon sürgős a munkaerő megtalálása, és most kell az új ember. Ennek a hirdetésnek Érdeklődő keresés a neve, melyet ugyanúgy kell beállítani, mint az első számú hirdetésnél, azonban a végén létre kell hoznod egy űrlapot, melyen tudnak jelentkezni az álláskereső emberek. Az űrlapnál egy mini weboldalt hozol létre, így kimarad az eredeti nagy weboldalad.

Álláskereső portálok: természetesen a karrier oldalad szövegezése alapján bármilyen állásportálra fel tudsz rakni hirdetéseket. Fontos ott is, hogy a szövegezésben a megfelelő dolgokat rakd előre.

3

MUNKATÁRS JELÖLTEK FELKERESÉSE

Természetesen meg kell várni, hogy beérkezzenek a jelentkező álláskeresők, akiket érdemes 24 órán belül felkeresni vagy telefonon vagy e-mailben – ahogy nektek szimpatikus. Mivel a weboldalon feltett kérdések már számodra szűrőként tudnak működni, így sok esetben már azok alapján is el tudod dönteni, hogy bejöjjön-e interjúra.

Ha nem fog bejönni: egy sablon SMS vagy e-mail segítségével köszönjük meg a jelentkezését, és mondjuk el, hogy sajnos most nem rá esett a választásunk, viszont sok sikert kívánunk neki a további álláskereséshez.

Ha szeretnéd, hogy bejöjjön: keresd fel telefonon, és köszönd meg, hogy jelentkezett. Majd kérdezd meg, hogy tudja-e, hogy honnan telefonálsz (természetesen úgy, hogy előtte már bemutatkoztál, és elmondtad, honnan hívod), ezzel ki tudod szűrni, hogy csak beadta-e 100 helyre a jelentkezését, vagy konkrétan nálatok szeretne dolgozni. Az egy jó pont, ha tudja, honnan keresed, de ha esetleg nem tudja, akkor sem dől össze a világ. Következő lépésben pedig beszélj meg vele egy időpontot, amikor találkoztok vele vagy személyesen vagy online.

4

INTERJÚ

Először is, személyesen sokkal hatékonyabb az interjú. Könnyebb ténylegesen meglátni az emberek előnyeit, hátrányait. Egy ilyen interjú legelején általában egy kötetlen beszélgetés szokott lenni. Semmilyen sablon nincs hozzá, természetesen interjús szemmel már figyelheted, milyen a kommunikációja, mit csinál, stb.

Van egy Hatékonyság Tesztünk, melynek a kérdésein visszük végig a jelentkező munkavállalót. Nem feltétlenül kérdezzük meg az összes kérdést, természetesen, ahogy adja a beszélgetés, úgy megyünk végig a kérdéseken. A beszélgetés ezen része szakmánként is változhat, ugyanis mást fogsz itt megkérdezni egy cukrásztól, mint egy irodai munkatárstól. Viszont semmilyen különleges felmérő kérdéseket nem szoktunk ajánlani. Nem fogjuk megkérdezni, hogy ha erre meg erre a fekete képre néz, akkor ő mire gondol, meg semmi ehhez hasonlót.

Minket az érdekel, milyen ő maga, és hogyan gondolkozik, hogyan reagál dolgokra. Miután beszéltünk, akkor pedig papíron is odaadjuk neki a Hatékonyság Tesztet, hogy ő maga töltse ki. Így nyilván látni fogod, hogy a leírt és az elmondott dolgok egyeznek-e, és még több hasznos információt megtudhatsz. A fizetéssel kapcsolatban pedig azt szoktuk ajánlani, hogy a beszélgetés vége felé beszéljünk róla. Alapvetően nem a pénzmotivált embereket szeretnénk felvenni, így az ideális jelölteknek nem a pénz lesz az első szempont. Azonban kell róla szót ejteni. Ezután elköszönünk, és elmondjuk, hogy a közeljövőben értesíteni fogjuk, hogy szeretnénk-e egy második kört, vagy sem. Kielemezzük a Hatékonyság Tesztet, és már fogjuk látni, hogy az eredetileg leírt ideális képünk mennyire egyezik a jelölt emberünkkel.

Természetes, hogy következő lépésként vagy behívod egy második interjúra, vagy csak egyszerűen értesíted, hogy számotokra megfelelő lesz az állásra. A technikai részletekbe nem szeretnénk most belemenni, hogy mit írj a könyvelőnek vagy a szerződésbe. Ez cégfejlesztési szempontól most nekünk nem fontos.

Szeretnéd, ha akár már elsőre is a megfelelő munkaerő jelentkezne hozzád? Megkönnyítené az életed, ha gyerekjáték lenne számotokra szakembereket, tisztességes munkavállalókat megtalálni? Menj végig ezeken a pontokon, és hidd el, hogy működni fog. Csak egyetlenegyszer próbáld ki, és látni fogod, ahogy jönnek hozzád a korrekt, normális, termelékeny, szakmai tudással rendelkező és igazán jó munkatársak.

Kiegészítésként, ha szeretnéd, akkor olvasd el előző cikkünket, melyben a munkaerő megtartásról írtunk. Ha már egyszer megtaláltad a legjobb munkaerőt, akkor meg is tudd tartani őket. Ezt itt tudod elolvasni:

SZERETNÉD MEGTARTANI MUNKATÁRSAIDAT?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be számodra.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

7 szervezési osztály szerepel rajta, melyek a Cégvezetés; Kommunikáció; Terjesztés; Pénzügy; Termelés; Minőség és Közönségkapcsolati osztályok, ahová 21 működő rendszert társít.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg, milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.

Ahol már találkozhattál velünk:

Markovich Béla tapasztalata a Vállalati Térképről

Cégvezetőként számodra is hasznos lehet, hiszen valóban működő cégfejlesztési rendszereket tartalmaz. Eddig Magyarországon közel 5000 cégvezető igényelte, és most neked is van rá lehetőséged! A Vállalati Térkép célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és rávilágítson a problémáid pontos megoldására.

Ez az egész a Szervezési Táblára épül, de hogyan teszi ez átláthatóvá a te vállalkozásod? 7 szervezési osztály szerepel rajta, mint például a termelés, a cégen belüli kommunikáció, illetve a cégvezetés. Ezekhez társít 21 működő rendszert, amelyek mind ott vannak a te vállalkozásodban is.

És hogy kiknek érdemes ezt igényelni? Árbevételtől és létszámtól függetlenül mindenkinek, így neked is. De a legelőnyösebb azoknak a cégeknek, akik legalább egy 20 fős munkatársi létszámmal dolgoznak. Az igazi izgalmak ott kezdődnek, én már csak tudom, hiszen közel 300 embert irányítok. Ajánlom, igényeld a Vállalati Térképet, hiszen díj -és kötelezettségmentesen a tiéd lehet!

Ami szerintem zseni, még egy egy órás Díjmentes Tanácsadást is kaphatsz mellé, ahol segítenek, hogy te is be tudd illeszteni a vállalkozásodba ezeket a rendszereket, olyan könnyedén, mintha csak egy Mapei ragasztóval dolgoznál! Ne habozz, gondolkozz rendszerben, és igényeld a DMA Vállalati Térképet!

Markovich Béla, Mapei Kft., Ügyvezető