A CÉGED JÖVŐKÉPÉNEK KIALAKÍTÁSA 3 LÉPÉSBEN

2025.03.07.

Dienes Martin

8 perc

Mi különbözteti meg a tartósan sikeres vállalkozásokat azoktól, amelyek néhány év után eltűnnek? A világos jövőkép. Ha nincs egyértelmű célod, alapértékeid és hosszú távú stratégiád, a céged csak sodródik. Cégvezetők, vállalkozók gyakran küzdenek azzal, hogy napi feladatok között elveszítik a nagy képet. Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan határozd meg a vállalkozásod jövőképét lépésről lépésre, hogy biztos alapokra építs, motiváld a csapatod és versenyelőnyt szerezz.

MIÉRT VAN SZÜKSÉGED EGY ÜTŐS JÖVŐKÉPRE?

Ha nincs világos jövőképed, akkor csak sodródsz. A legjobb vállalkozások nemcsak célokat tűznek ki, hanem stabil alapértékekre építenek, és évtizedekre előre gondolkodnak. Egy erős jövőkép segít elkerülni a kapkodást, és hosszú távú irányt ad.

Képzeld el, hogy felszállsz egy hajóra, de nincs térkép, nincs iránytű, és senki sem tudja, hová tartotok. A csapat dolgozik, a motorok zúgnak, haladtok valamerre – de hova? Ez a helyzet azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknek nincs világos jövőképük. Lehet, hogy túlélnek egy darabig, lehet, hogy ideig-óráig sikeresek, de előbb-utóbb elfogynak a lehetőségeik, mert nincs egyértelmű cél, ami vezérelné őket.

A jövőkép nem csak egy hangzatos vízió, amit évente egyszer előhúzol egy prezentációhoz. Ez a cég létezésének az alapja. Egy erős jövőkép világossá teszi, miért csinálod azt, amit csinálsz, és merre haladsz hosszú távon. Nem arról szól, hogy egy év múlva mennyi bevételt szeretnél elérni, hanem arról, hogy milyen hatást akarsz gyakorolni az iparágadra, a piacodra vagy akár a világra.

A stabil és sikeres vállalkozások nem rögtönzéssel érik el az eredményeiket, hanem egy világos, hosszú távú cél mentén építkeznek. Egyébként a leghangzatosabb kifogás arra, hogy egy cégnek miért nincs jövőképe az szokott lenni, hogy “Jajj, de csak egy kis vállalkozó vagyok, csak ennyi a bevételem, csak ennyi munkatársam van.” Szuper kifogás, gratulálok hozzá. Azonban, ha szeretnél úgy felépíteni egy céget, hogy neked vezetőként, tulajdonosként kellemes legyen a céghez tartozni, a munkatársak pedig szeressenek ott dolgozni, akkor erre a jövőképre szükséged van már akkor is, amikor elindítod a vállalkozást egyedül.

Ha nincs világos jövőképed, akkor csak reaktívan működsz: mindig csak arra válaszolsz, ami éppen történik. Ha van jövőképed, akkor te alakítod a történetet. Egy vállalkozás, amelynek nincs hosszú távú terve, előbb-utóbb elakad, és vagy stagnál, vagy szétesik. Ha viszont van egy erős jövőképed, az segít tudatos döntéseket hozni, motiválni a csapatodat, és elkerülni a kapkodást.

A kérdés tehát nem az, hogy szükséged van-e jövőképre, hanem az, hogy mersz-e igazán nagyban gondolkodni? A cikkemhez forrásként a Collins-Porras-jövőkép-keretrendszert használom, szerintem ez foglalja legjobban össze, mire van szükség egy jól kidolgozott jövőképhez.

1

ALAPÉRTÉKEK: AZ, AMIHEZ MINDIG HŰ MARADSZ

A cég filozófiája, alapgondolatai, elvei és meggyőződései. Ez határozza meg, hogy milyen döntéseket hozol, hogyan működsz, és milyen kultúrát építesz. Az alapértékek nem változnak – ezek azok a sarokkövek, amelyekre minden épül.

Képzelj el egy hidat, amely egy gyors sodrású folyó felett ível át. Ha nincsenek szilárd pillérei, az első komolyabb vihar elsodorja. A céged alapértékei pontosan ilyen pillérek: ezek tartják egyben a vállalkozásodat, függetlenül attól, hogy milyen piaci változások vagy kihívások jönnek szembe.

Az alapértékek nem csupán szépen hangzó szavak egy vállalati brosúrában – ezek azok az elvek, amelyek alapján minden döntést meghoznak a munkatársak és a vezetők is a cégben. Ha szilárd alapértékeid vannak, akkor ezekhez ragaszkodva építed a vállalkozásodat, és nem sodródsz el a trendekkel. Ha nincsenek egyértelmű alapértékeid, akkor könnyen a rövid távú lehetőségek csapdájába eshetsz, és olyan dolgokba vághatsz bele, amelyek hosszú távon ártanak a cégednek. Pontosan ezért ez az első és egyik legfontosabb lépés: legyenek alapelveid és elveid.

Nem szeretném olyan irányba elvinni a cikket, hogy megmutassam neked, hogy a nagyok (Apple, Amazon, Tesla, stb.) hogyan kezelik a jövőképüket, szóval minden résznél a DMA saját jövőképének az elemeit fogom megosztani veled. Talán így hitelesebb is lesz az, amiről beszélek.

Mik a DMA ponthu Kft. alapelvei?

Tudjuk, hogy hitelesnek és őszintének kell lenni a kiváló munkához.
Elképzeléseink szerint a “Hakuna Matata” elv a mindennapok része.
Úgy gondoljuk, hogy a hűség és bizalom minden kapcsolat szilárd alapja.
Hisszük, hogy minden azért történik, hogy az a helyzet még jobb lehessen.
Tényleg meg tudjuk változtatni a magyar munkahelyek közhangulatát és kultúráját.

Amit még megtehetsz – és érdemes is megtenni -, hogy összefoglalod hosszabban ezeket az elveket. Erről bővebben már írtunk egy cikket, amit a lenti gombra kattintva el tudsz olvasni:

A kérdés az, hogy a te cégednek mik azok az alapértékei, amelyeket soha nem adnál fel – még akkor sem, ha azzal gyors profitot termelhetnél. Ha ezeket megtalálod és tisztán megfogalmazod, az egész vállalkozásod erre tud építkezni.

2

KÜLDETÉS VAGY CÉL: MIÉRT LÉTEZIK A CÉGED?

Ez az a nagy, hosszú távú cél, amely akár 100 év múlva is releváns marad. A legjobb vállalatok nem csupán profitért dolgoznak, hanem egy nagyobb küldetésért. Gondolj arra, hogy ha a céged egy egész iparágat formálhatna át, mit hagynál hátra?

Ha egy vállalkozásnak nincs világos célja, akkor olyan, mint egy hajó, amelynek nincs végcélja – talán úszik valamerre, de sosem érkezik meg igazán. A küldetés az, ami hosszú távon meghatározza, hogy miért létezik a céged. Nem egy éves pénzügyi terv vagy egy piaci rés betöltése, hanem egy nagy, időtálló cél, amely akár 100 év múlva is releváns marad.

Mi a DMA ponthu Kft. küldetése?

Megváltoztatni a magyar munkahelyek közhangulatát és kultúráját!

A küldetés vagy cél tehát nem a napi működésről vagy a rövid távú sikerekről szól, hanem arról a hatásról, amit a céged hosszú távon ki akar fejteni. Ha ezt a célt jól meghatározod, az nemcsak neked ad irányt, hanem a csapatodnak is egyértelművé teszi, hogy miért érdemes minden nap dolgozni. Éppen ezért ez a második lépés és az egyik legfontosabb tényező a jövőképed szempontjából, hisz rengeteg problémától megszabadít: hűségesebb ügyfeleid, munkatársaid és beszállítóid lesznek, és egyszerűen tisztább lesz az, hogy mi a következő lépés, hiszen a horizonton mindig látni azt a messzi küldetést, ami elérhetetlen, de aminek az irányába tartani kell.

A kérdés tehát az: mi az a nagy, hosszú távú cél, amely miatt a céged létezik? Ha ezt tisztán megfogalmazod, az egész vállalkozásod stabilabbá és inspirálóbbá válik.

3

NAGY, MERÉSZ CÉL: MERÉSZ, DE ELÉRHETŐ CÉL A KÖVETKEZŐ ÉVEKRE

Az úgynevezett Nagy, merész cél az a konkrét, ambiciózus cél, amely a következő 5-10 évre szól. Nem egy örökérvényű alapelv, hanem egy stratégiai irányvonal, amely megmutatja, hogyan haladsz a 2. pontban meghatározott küldetésed felé. Ha a célod a csillagok meghódítása, akkor a küldetés az, hogy megépítsd az első rakétát.

A céged nagy, hosszú távú küldetése – a “miért” – meghatározza, hogy merre tartasz a cégeddel, de szükséged van egy konkrét, rövidebb távú irányra is – ez pedig a Nagy, merész cél. Míg a küldetésed akár 100 évre is szólhat, a Nagy, merész célod az elkövetkező 5-10 évre meghatározott stratégiai irányvonal. Olyan, mint egy mérföldkő az úton: egyértelmű, ambiciózus, de mégis elérhető.

Ha a célod például a világ legfenntarthatóbb élelmiszerláncának létrehozása, akkor a küldetésed lehet az, hogy a következő öt évben az összes terméked csomagolását lebomlóvá tedd. Ha egy technológiai forradalmat akarsz vezetni, akkor lehet az, hogy öt év alatt egy milliárd ember életére legyen hatással a terméked.

Mi a DMA ponthu Kft. Nagy, merész célja?

2028-ra kiváló vállalattá válni több mint 100 megfelelő munkatárssal, akik 1000 magyar vállalkozással dolgoznak együtt folyamatosan. Elérni, hogy több mint 1000 magyar cégnél integrálva legyen egy szervezeti struktúra – a Vállalati Térkép!

A jó cél kellően konkrét ahhoz, hogy mérhető legyen, és minden munkatárs számára egyértelművé teszi, hogy mit kell tenni a következő években. Egy gyenge cél homályos és túl általános – ha nem tudod könnyen elmagyarázni egy új kollégának, akkor nem elég jól van megfogalmazva.

A kérdés tehát az: mi az az ambiciózus, de elérhető cél, amelyet a cégednek teljesítenie kell a következő években? Ha ezt pontosan meghatározod, az hatalmas lendületet adhat a növekedésnek.

STRUKTÚRA NÉLKÜL AZ EGÉSZ SZÉTESIK

A legjobb jövőkép is csak egy szép gondolat marad, ha nincs mögötte működő struktúra. A cégednek úgy kell felépülnie, hogy támogassa az alapértékeidet, a küldetésedet és a céljaidat. Ha nincs rend, a növekedés előbb-utóbb káoszba torkollik.

A struktúra az, ami biztosítja, hogy az alapértékeid, a célod és a küldetésed nemcsak szép szavak maradnak, hanem a mindennapi működés részévé válnak. Egy jól felépített cégben minden szerepkörnek, felelősségi körnek és folyamatnak a jövőkép támogatását kell szolgálnia. A leggyakoribb hiba, amit a vállalkozók elkövetnek, hogy megfogalmaznak egy izgalmas küldetést vagy egy 5-10 éves célt, de nem építik ki a rendszereket, amelyek lehetővé teszik ennek elérését. Ha nincsenek egyértelmű folyamatok, felelősségi körök vagy egy struktúra, ahogyan a cég épülni szeretne, akkor ad hoc döntések és káosz mentén fog működni minden.

A legfontosabb, hogy minden egyes lépés szorosan összefügg a következővel, és egy logikus láncot alkot. Ha egy lépés kimarad vagy nem működik hatékonyan, az egész lendkerék megakad. Éppen ezért minden elemnek úgy kell kapcsolódnia, hogy minél kevesebb súrlódás, minél kevesebb elakadás legyen a rendszerben.

Vegyük például a McDonald’s-ot: nem azért vált globálisan sikeressé, mert a világ legjobb hamburgereit árulja (ebben gondolom egyetértünk), hanem mert brutálisan hatékony működési struktúrát épített fel. Minden egyes lépés optimalizált, minden munkatárs pontosan tudja, mit kell csinálnia, és az egész rendszer egy jól átgondolt jövőkép alapján épült fel.

A te céged struktúrája támogatja a jövőképedet, vagy inkább hátráltatja? Ha nem elég erős a szervezeti felépítésed, akkor a legjobb ötleteid és céljaid is könnyen semmivé válhatnak.

HA NEM VÁLTOZOL, ELBUKSZ

A siker titka az, hogy tudd, mit kell megtartani és mit kell fejleszteni. Az alapértékeid és a küldetés sziklaszilárd, de a stratégiád és működési modelljeid idővel változhatnak. A jó vezetők tudják, mikor kell ragaszkodni valamihez vagy elengedni, és mikor kell alkalmazkodni.

A világ folyamatosan változik – új technológiák jelennek meg, a fogyasztói szokások átalakulnak, a versenytársak fejlődnek. Egy vállalkozás sem működhet ugyanúgy évtizedeken át, mert ami ma sikeres, holnap elavulttá válhat. A siker titka az, hogy felismerd, mit kell megtartani és mit kell fejleszteni.

Az alapértékeid és a küldetésed állandó – ezek a cég szíve és gerince. Ha ezeket feladod, elveszíted az identitásodat, nem leszel hiteles többé. De a stratégia, az üzleti modelled és a működési folyamataid nem lehetnek kőbe vésve. Ezeknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó környezethez. Sok cégvezető esik abba a hibába, hogy vagy makacsul ragaszkodik a régi módszerekhez, vagy túl gyorsan kapkod új irányok felé. Egyik sem működik. Ha mereven ragaszkodsz a régi sémákhoz, a piac előbb-utóbb lehagy. Ha viszont minden változásra azonnal reagálsz, akkor szétesik a fókusz és a stabilitás.

A legjobb vezetők nem ösztönből döntenek, hanem tudatosan figyelik a változásokat, mérlegelik az adatokat, és hosszú távon gondolkodnak.

ÍGY ÉPÍTS OLYAN CÉGET, AMELY 100 ÉV MÚLVA IS LÉTEZNI FOG

A legjobb vállalatok nem egy jó évre, hanem egy egész évszázadra terveznek. Egy erős jövőkép nemcsak neked ad irányt, hanem az egész csapatodnak, sőt, még a következő generációnak is. Ha hosszú távra tervezel, olyan rendszereket és folyamatokat építesz, amelyek időtállóak.

A rövid távú sikerek csábítóak: egy jó év, egy kiemelkedő üzlet, egy hirtelen megugró bevétel. De a legnagyobb vállalatok nem egy jó évre terveznek, hanem egy egész évszázadra. Ha a cégedet valóban hosszú távon szeretnéd fenntartani, akkor olyan döntéseket kell hoznod, amelyek nem csak most működnek, hanem 10, 20 vagy akár 100 év múlva is értéket teremtenek. Minden fontosabb döntésnél érdemes megvizsgálni, hogy a következő 1 hónapban, 1 évben, 5 évben és 10 évben annak a döntésnek milyen hatásai lesznek. Ha például az első 6 hónapban negatív (sok pénzbe kerül, sok munkával jár), viszont az 1-2 vagy akár 5 éves távlatban már pozitív, akkor érdemes elgondolkodni, hogy mit tartunk fontosabbnak: a holnapot vagy a jövőt?

Azokat a cégeket, akik 30-50 vagy akár 100 éve a piacon vannak egyetlen dolog különbözteti meg a többiektől: erős jövőképpel rendelkeznek, és folyamatosan fejlesztik a működésüket, miközben hűek maradnak alapértékeikhez. Ha hosszú távra tervezel, akkor nem gyors pénzszerzési lehetőségeket hajszolsz, hanem időtálló rendszereket és folyamatokat építesz.

Az ilyen vállalatok a következő hosszútávú stratégiákat alkalmazzák:

Stabil szervezeti felépítéssel rendelkeznek, amely túlél generációkat.

Folyamatosan fejlesztik a csapataikat és vezetőiket, hogy ne egyetlen emberen múljon a siker.

Nemcsak a jelenre fókuszálnak, hanem a jövőbeli trendeket is figyelik, és időben alkalmazkodnak.

ÉPÍTSD BE A MINDENNAPOKBA

A jövőkép csak akkor működik, ha a csapatod érti és használja. Hivatkozz rá döntéseknél, építsd be a megbeszélésekbe, és mutasd meg, hogyan kapcsolódik a napi munkához. Ha nem él a mindennapokban, elhalványul.

Először is a legfontosabb, hogy mindez ki legyen dolgozva. Ha még mindezek nincsenek megfogalmazva, kidolgozva, akkor épp itt az ideje, hogy belekezdj. Egyszerűen csak ülj le és gondolkozz el azon, hogy mi a vállalkozásodban a következő 3 dolog: Alapérték; Küldetés; Nagy, merész cél.

Másodszor, a döntéseidnél mindig vedd figyelembe a jövőképedet. Ha egy új üzleti lehetőség adódik, kérdezd meg magadtól: ez összhangban van a hosszú távú céljainkkal? Ha egy új munkatársat veszel fel, nézd meg, hogy az értékrendje illeszkedik-e az alapértékeidhez. Minden kis mozzanatban ezt a 3 dolgot kell előre helyezned: Alapértékek; Küldetés; Nagy, merész cél.

Harmadszor, építsd be a megbeszélésekbe. A legjobb cégek nemcsak évente egyszer beszélnek a jövőképükről, hanem folyamatosan visszautalnak rá. A DMA-nál minden hónap első hétfőjén tartok egy havi meetinget, ahol az előző havi eseményeket, eredményeket tárgyaljuk meg. Itt kivétel nélkül fel van ez olvasva, szóról szóra. Mindig be van mutatva, hogyan illeszkedik a következő stratégiai lépés a jövőképhez. Kommunikáld rendszeresen és minden szinten. Nem elég, ha a vezetők ismerik a jövőképet – minden munkatársnak értenie kell, hogy az ő munkája hogyan járul hozzá a nagy egészhez. Egy jól működő cégben mindenki érzi, hogy a napi munkája nemcsak egy feladat, hanem egy nagyobb küldetés része.

A jövőképed valóban jelen van a mindennapi működésedben, vagy csak egy jól hangzó mondat? Vagy az is lehet, hogy jelenleg ilyened nincs is? Ha a csapatod nem használja aktívan, akkor az idővel elhalványul – de ha beépíted a döntéshozatalba, a kommunikációba és a céges kultúrába, akkor valódi hatást érhetsz el vele.

Egy sikeres vállalkozás nem a véletlenen múlik – hanem egy világosan meghatározott jövőképen, amely irányt mutat, inspirál és rendszert ad a növekedéshez. Ha tudatosan építed fel az alapértékeidet, a célodat és a küldetésedet, és ezeket a mindennapi működésbe is beépíted, a céged nemcsak túlél, hanem hosszú távon is sikeres lehet. Ne hagyd, hogy a céged sodródjon! Határozd meg most a jövőképedet, és építs olyan vállalkozást, amely nemcsak ma, hanem 10-20 év múlva is erős és versenyképes marad!

EGY SZERVEZETI STRUKTÚRA MI a KÖVETKEZŐ LÉPÉSED?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Egy szervezeti struktúra, ami valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be.

Közel 5000 cégvezető igényelte Magyarországon

A VÁLLALATI TÉRKÉP miért igényeld?
Az első lépés a cégfejlesztésben rejlő siker felé!

A Vállalati Térkép egy átlátható szervezeti struktúra, amely egy cég működését hat fő területre osztja: Ügyvezetés, HR, Marketing, Értékesítés, Pénzügy és Termelés. Mindegyikhez 18 bevált rendszert társít, amelyek a mindennapi munkát szervezetté teszik.

Nemcsak rendszerezi a cég folyamatait, hanem gyakorlati megoldásokat is kínál. Segít felismerni, hogy hol vannak a fejlődési lehetőségek, és milyen lépéseket kell tenni a cég stabil növekedéséért.

Célja, hogy kézzelfoghatóvá tegye a cégfejlesztést, valamint rávilágítson a cégben a kihasználatlan területekre.

Igényeld saját Vállalati Térképed
Az igénylés teljesen kötelezettségmentes, és rögtön küldjük e-mailben saját Vállalati Térképed!

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ahol már találkozhattál velünk:

Nem csak beszélünk, eredményeket érünk el
Nézd meg, hogy előfizetőinknél milyen kézzelfogható eredményeket értünk el!