MIÉRT MENNEK EL A MUNKAVÁLLALÓK?

2021.03.16.

Dienes Martin

4 perc

Gyakran halljuk azt, hogy elmennek a munkavállalók, munkaerőhiány van, illetve, hogy ez mekkora probléma. Nyilván ez óriási probléma akkor, ha a cég nem tudja kezelni ezt a helyzetet, és így nem tud változtatni rajta.

Először is tisztázzunk le egy szót.

Probléma szó jelentése:

Összeütköző erők okozta helyzet.

Szóval a probléma máris el fog tűnni, ha mi nem megyünk ez ellen a helyzet ellen, hanem jól kezeljük.

Na most, ha már annál a témánál vagyunk, hogy elmennek a munkavállalók, akkor itt nem feltétlenül arra gondolunk, hogy más országba mennek, hanem, hogy a Te cégedből elmennek egy másik cégbe.

És hogy mi az, amiért elmennek?

Igazság szerint rengeteg oka lehet. Előfordulhat, hogy egyszerűen nem érzi jól magát a munkahelyén, és máshol szeretne dolgozni, illetve ott, ahol jobban megbecsülik és ahol jobb dolgozni. Erről a témáról olvashatsz ebben a cikkünkben:

MUNKATÁRSAK MOTIVÁLÁSA

Most inkább abból a nézőpontból szeretném ezt megmutatni Neked, amikor a munkatárs felmond, felháborodik és mindenhová csak a cég rossz hírét viszi tovább.
Ez miért van, és hogyan lehet megelőzni?

Először is a folyamatot fogom Neked leírni, amit láthatsz, mikor ez történik, majd pedig ennek a kezelését. Nagyon izgalmas, csak sajnos Magyarországon a cégek kb. 0.0001%-a használja, amin lenne mit javítani. De kezdjünk is bele!

1. Tett valamit, ami ártott a cégben valakinek vagy magának a cégnek.

Nyilván mindenki tesz olyat, ami árthat másoknak. Lehet, hogy nem szándékosan, lehet, hogy szándékosan, de sajnos vannak olyan dolgok, melyekkel ártunk másoknak.

Példának lehetne mondani azt is, hogy megígérjük, hogy egy munkát el fogunk végezni, majd végül sokkal később lesz kész. Nyilván nem halt meg senki, nem történt semmi durva. Viszont az emberben mégis ott van az a kellemetlen érzés, hogy „b@sszus, megígértem, de nem tartottam a szavam”.

Ez máris egy olyan cselekedet, ami ártott valaminek vagy valakinek (mindegy milyen kicsi mértékben is). Amit szoktak ilyenkor tenni a vezetők az az, hogy jól leoltják a munkatársat, akinek lelkiismeret-furdalása lesz, és utána nem fog termelni semmit. Nem igazán jó megoldás.

Egy ilyen kis késésből semmi nem fog történni. Aztán lesz kettő. Aztán lesz három. Aztán hirtelen azt veszed észre, hogy semmi nincs készen. Akkor jön a 2-es pont.

Megmagyarázás

Mivel minden ember alapvetően JÓ, így nyilván egyik ember se szeretne ártani senkinek. Mikor megtörténik egy esetleges kis késés, vagy akármilyen kis cselekedet, ami ártott egy másik embernek, azt szinte automatikusan mindenki magyarázkodással szokta kezelni. Mindegy, hogy az érvei logikusak, vagy sem. Ő megmagyarázza, hogy miért volt úgy jó, ahogy volt. Mert ugye Ő alapból nem akart rosszat.

Ami általában szokott lenni, hogy például elkésik egy munka és elkezdik megmagyarázni: „Áhhh, úgyse volt fontos ez a munka!” „Van ennél sokkal jobb dolgom is, ennek úgysincs annyi eredménye.” stb.

Ilyenkor ezt a bizonyos cselekedetet ”lekicsinyíti”, és máris nem esik annyira rosszul, ha esetleg tett valami rosszat (de ez a tett ettől függetlenül nyilván nem lesz kisebb, csak Ő úgy gondolja, hogy kisebb).

Ha ilyenkor elkezdünk vele veszekedni, akkor megint csak nem fog termelni.

Viszlát Főnök!

Hát igen, ha az előző kettő pontot nem kezeltük, akkor jön ez. Egyszerűen megfogja a munkatárs és lelép. Mondván, hogy hülye a főnök és rossz a cég.

Valószínűleg volt egy ilyen ártó tette, és most azokat akarja kicsinyíteni. Mert ugye a főnök az teljesen idióta, úgyse baj, hogy nem csináltam meg a munkát, mert az egész cég egy rakás… Remélem érted, hogy mire gondolok, mivel már akár lehet, hogy láttál is ilyet.

Egyszerűen lelép.

Hogyan ne menjenek el az emberek?

Ahogy az elején is írtam, az emberek tesznek olyan dolgokat, melyek néha ártanak. Ezt nem kell megakadályozni, maximum csökkenteni lehet, de teljesen nulla, olyan nem létezik.

Szóval, mikor ott van a munkatárs és tudjuk, hogy tett valami rosszat, akkor mi is a teendő?

Először is meg kell tudni, hogy mi történt. Csak kérdezd meg, hogy: Mi történt?

Mert igenis lehet az, hogy JÓ az, amit akart. Nem akart semmit rosszat.

Szóval, mikor tudjuk, hogy mi történt, akkor hagyjuk, hogy mondja el! Hadd meséljen. Örülj, ameddig elmondja, mert ha el sem mondja, akkor már igen rossz helyzetbe vagy.

Ilyenkor azt fogod érezni, hogy: „Megverem!” „Édesanyádat hogy is hívják?” és még sorolhatnám, de Neked, mint VEZETŐNEK, nem szabad ezt tenned. Egyszerűen megérted a helyzetét és nyugtázod. Úgymond meghallod, hogy Ő elmondta. Értettem, amit mondasz, hallottam!

Ilyenkor fogod látni, hogy mi a helyzet. Nyilván, ha valami nagyon durva történt, akkor meg tudsz válni ettől a munkatárstól, de ameddig nem halt meg senki, addig nem nagyon tud olyat mondani, ami ennyire durva lehetne.

Itt, ha akarod, akkor meg tudod kérdezni, hogy mégis miért találja ezt rendben. Nem lekezelően kell megkérdezni, hanem érdeklődően! Tényleg lehet, hogy Ő helyesnek gondolta, és akkor ezt rendbe kell rakni nála. Mert lehet, hogy messzebbről nézve – mondjuk céges szinten – az nem volt helyes. De ezt is normális ember módjára kell megbeszélni vele.

A következő lépés: Hozz egy új megállapodást!

Nem csinálta meg most, vagy esetleg elrontott valamit. Nem baj. Nem akarjuk Őt elveszíteni, szóval egyszerűen hozzatok egy új megállapodást.

Mindennél fontosabbak a munkatársak. Ők termelnek, ők teremtik meg az egészet, szóval igenis kell egy új megállapodást hozni, hogy ne legyen lelkiismeret-furdalása, és ne menjen el.

Fontos, hogy kövesd ezeket a lépéseket! Amikor ezeket a jeleket észreveszed, és követed a lépéseket, akkor elhiheted, hogy szinte semelyik ember nem fog elmenni sértődés miatt, vagy amiatt, hogy ”nem jó a céged”.

Amikor ezeket bevezeted, nagyobb stabilitás és több szabadidő lesz az eredménye.

Így máris szintet tudsz lépni a vállalkozásoddal!

SZERETNÉD, HA NEM MENNÉNEK EL A MUNKAVÁLLALÓK?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be számodra.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

7 szervezési osztály szerepel rajta, melyek a Cégvezetés; Kommunikáció; Terjesztés; Pénzügy; Termelés; Minőség és Közönségkapcsolati osztályok, ahová 21 működő rendszert társít.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.

Ahol már találkozhattál velünk:

Markovich Béla tapasztalata a Vállalati Térképről

Cégvezetőként számodra is hasznos lehet, hiszen valóban működő cégfejlesztési rendszereket tartalmaz. Eddig Magyarországon közel 5000 cégvezető igényelte, és most neked is van rá lehetőséged! A Vállalati Térkép célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és rávilágítson a problémáid pontos megoldására.

Ez az egész a Szervezési Táblára épül, de hogyan teszi ez átláthatóvá a te vállalkozásod? 7 szervezési osztály szerepel rajta, mint például a termelés, a cégen belüli kommunikáció, illetve a cégvezetés. Ezekhez társít 21 működő rendszert, amelyek mind ott vannak a te vállalkozásodban is.

És hogy kiknek érdemes ezt igényelni? Árbevételtől és létszámtól függetlenül mindenkinek, így neked is. De a legelőnyösebb azoknak a cégeknek, akik legalább egy 20 fős munkatársi létszámmal dolgoznak. Az igazi izgalmak ott kezdődnek, én már csak tudom, hiszen közel 300 embert irányítok. Ajánlom, igényeld a Vállalati Térképet, hiszen díj -és kötelezettségmentesen a tiéd lehet!

Ami szerintem zseni, még egy egy órás Díjmentes Tanácsadást is kaphatsz mellé, ahol segítenek, hogy te is be tudd illeszteni a vállalkozásodba ezeket a rendszereket, olyan könnyedén, mintha csak egy Mapei ragasztóval dolgoznál! Ne habozz, gondolkozz rendszerben, és igényeld a DMA Vállalati Térképet!

Markovich Béla, Mapei Kft., Ügyvezető