MIÉRT KELLENEK A KALAPLEÍRÁSOK?

2021.07.26

Dienes Martin

4 perc

Biztosan hallottad már, hogy vannak munkaköri leírások, vagy hogy kellene azoknak lennie. A kalapleírás valójában ugyanaz, csak talán egy kicsit jobban kibontva, jobban összefoglalva, és talán ez a kifejezés helyesebb is. Kíváncsi vagy, miért fontosak ezek? Akkor jó olvasást!

Mi egy kalap?

Alapvetően a vezetői ”nyelvjárásban” ez nem a leggyakrabban használt kifejezés. SAJNOS! Sajnos nem az, pedig a kalapleírások a cég vezetőjének a jobb keze, sőt a bal keze, de talán még a vezetőt is ki tudják váltani, ha igazán jók.

 

KALAP szó jelentése: szleng kifejezés egy szervezetbeli poszt címére és munkájára. Abból a tényből adódóan, hogy sok szakmában – mint például a vasútnál – a viselt kalap a feladatkör megkülönböztető jelvénye.

Cégvezetői szempontból ezek pontos leírások azzal kapcsolatosan, hogy egy munkatársnak mit kell csinálnia, mit és pontosan hogyan kell elvégeznie. Egy leírás arról, hogy mit, mennyit és hogyan várunk el tőle.

MIÉRT LEGYEN TISZTASÁG A CÉGBEN?

A szervezettség abból áll, hogy meghatározott emberek meghatározott feladatokat végeznek. A szervezetlenség abból áll, hogy minden egyes személy visel minden kalapot, függetlenül attól, hogy mi van kijelölve számára.
 
Egy gördülékenyen működő szervezetben, ami sikeres és jól működik,

MINDENKI A SAJÁT, SZÁMÁRA KIJELÖLT KALAPOT VISELI.

Ha egy személynek olyan feladata van, ami nem a saját kalapjához, hanem valaki máséhoz tartozik, akkor átadja a feladatot annak a másik kalapnak. Minden egyes munkatárs egy specialista. A saját kalapjára specializálódik.

Példa: ha egy ügyvezető vagy tulajdonos vagy az teljesen külön kalap. A tulajdonos felülről nézi a céget, kitűzi a célokat, kidolgozza azokat, majd átadja a vezetőknek, hogy végezzék el. Ameddig egy ügyvezető végigkíséri ezeknek a terveknek a menetét.

A közös bennük, hogy egyik sem megoldja a feladatot, hanem megoldatja másokkal.

MIÉRT ÉRDEMES EZEKET LEÍRNI VAGY LEÍRATNI?

Amikor az emberek csak a saját kalapjukat viselik, a cégben működik a kommunikáció. Amennyiben nem működik a kommunikáció, akkor se munkatársak, se cég, se bevétel nincs.

Van bevételed? Szuper! Akkor láthatod, hogy már ez valamennyire működik a te cégedben is. Mi kizárólag azon dolgozunk együtt más cégekkel, hogy még hatékonyabbak lehessenek, így ez is egy olyan eszköz, mely még hatékonyabbá fog tenni.

Ha a jelenlévők mindenféle tetszőleges kalapot vagy minden kalapot viselnének, akkor ugyanúgy nincs kommunikáció, vagy csak zűrzavaros van, ami inkább jobb, ha nincs.

Egy tapasztalatlan munkatárs nem tudja, hogy mit csinál a többi munkatárs a cégben. Így nem tudja ki kivel dolgozik, kinek tud kommunikálni, és hova küldje a dolgokat. Így egy szervezet tönkremehet.

A jó vezetőt könnyen fel tudod ismerni. Írásban kommunikál, és ami még fontosabb: a megfelelő kalapot viselő embernek kommunikál, nem annak, aki éppen ott van. Aki nem ilyen vezető, apátiában van, és nem tudja, hogy van ott egy cég. Sejti, de ha tudná, rendesen adná ki az utasítást.

Egy sikeres vállalkozásnak tudod mi a titka?

Vannak pozíciók a cégben, melyeket emberek töltenek be, akik dolgoznak valamin, előállítanak valamit. Mindenki a saját kalapját viseli és azt is végzi, nem mást. Ennyi.

Mondhatnám, hogy nem bonyolult, de ha nem lenne az, akkor mindenki így vezetné a cégét.

Vigyázz arra Te is cégvezetőként, illetve a munkatársaid is, hogy mindig a saját kalapjaitokat viseljétek! Különben stressz és időhiány üti fel a fejét.

Mindenki maradjon a saját munkájánál, és nagyon szigorúan akadályozd meg azt, mikor valaki olyan dolgokkal próbál megbízni, amelyek nem tartoznak a te kalapodhoz.

A szervezés alapelmélete a következő:

1.

AMENNYIBEN MINDENKI ISMERI ÉS VISELI A KALAPJÁT, ÉS CSAK A SAJÁT KALAPJÁN DOLGOZIK, A DOLGOK SIMÁN MENNEK.

2.

ÉS AMENNYIBEN MINDEN EGYES EMBER TUDJA, HOGY MIT CSINÁL A KÖRÜLÖTTE LÉVŐ TÖBBI KALAP, AKKOR ÁT TUDJA NEKIK ADNI A HOZZÁJUK TARTOZÓ MUNKÁKAT, AMIKOR AZOK AZ ÚTJÁBA KERÜLNEK, ÉS MINDEN SIKERES LESZ ÉS SIMA.

Ha hagyod, hogy valaki ellopja a kalapodat (hogy ő végezze helyetted a munkádat, amit neked kellene elvégezni), akkor az illető hamarosan bajba fog keverni, vagy úgy összekuszálja a munkádat, hogy már el sem lehet végezni.

Ha nem tudod kinek mi a dolga, és véletlenül te végzed el azt a munkát, amit másnak kellett volna, akkor teljesen túl leszel terhelve, és biztosan időhiányod lesz.

Amint valaki olyan feladatot akaszt rád, ami nem a tiéd, akkor egyből és kegyetlenül akadályozd meg, hiszen ezzel veszélyeztetheti a cég bevételét is.

Csak a szervezés teheti a munkádat gördülékennyé. A szervezés titka pedig összesen abból áll, hogy viseled a kalapot, és végzed a saját munkád, ismered a többi ember kalapját, és eléred, hogy ők is csak a magukét viseljék, és végezzék a saját munkájukat.

SZERETNÉL KALAPLEÍRÁSOKAT CÉGEDBE?

VÁLLALATI

TÉRKÉP

Valóban működő cégfejlesztési rendszereket mutat be számodra.

Mi is az a Vállalati Térkép?

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

A Vállalati Térkép rengeteg hasznos információval szolgál számodra, hiszen bemutatja az összes rendszert, amelyeket használni tudsz a cégedben.

7 szervezési osztály szerepel rajta, melyek a Cégvezetés; Kommunikáció; Terjesztés; Pénzügy; Termelés; Minőség és Közönségkapcsolati osztályok, ahová 21 működő rendszert társít.

GONDOLKOZZ RENDSZERBEN

Igényeld a Vállalati Térképet teljesen kötelezettségmentesen.

A következő lépésed, hogy kitöltöd az adataid, és mi e-mailben elküldjük a Vállalati Térképet. Emellé pedig egy 1 órás Díjmentes Tanácsadást is adunk számodra.

Igénylem gombra kattintva elfogadom az ÁSZF-et és az Adatvédelmi Szabályzatot.

Mi nem csak beszélgetünk az eredményekről, el is érjük őket! Nézd meg milyen kézzelfogható sikereket értünk el azoknál, akik már csatlakoztak előfizetőinkhez.

Ahol már találkozhattál velünk:

Markovich Béla tapasztalata a Vállalati Térképről

Cégvezetőként számodra is hasznos lehet, hiszen valóban működő cégfejlesztési rendszereket tartalmaz. Eddig Magyarországon közel 5000 cégvezető igényelte, és most neked is van rá lehetőséged! A Vállalati Térkép célja, hogy megfoghatóvá tegye számodra a cégfejlesztést, és rávilágítson a problémáid pontos megoldására.

Ez az egész a Szervezési Táblára épül, de hogyan teszi ez átláthatóvá a te vállalkozásod? 7 szervezési osztály szerepel rajta, mint például a termelés, a cégen belüli kommunikáció, illetve a cégvezetés. Ezekhez társít 21 működő rendszert, amelyek mind ott vannak a te vállalkozásodban is.

És hogy kiknek érdemes ezt igényelni? Árbevételtől és létszámtól függetlenül mindenkinek, így neked is. De a legelőnyösebb azoknak a cégeknek, akik legalább egy 20 fős munkatársi létszámmal dolgoznak. Az igazi izgalmak ott kezdődnek, én már csak tudom, hiszen közel 300 embert irányítok. Ajánlom, igényeld a Vállalati Térképet, hiszen díj -és kötelezettségmentesen a tiéd lehet!

Ami szerintem zseni, még egy egy órás Díjmentes Tanácsadást is kaphatsz mellé, ahol segítenek, hogy te is be tudd illeszteni a vállalkozásodba ezeket a rendszereket, olyan könnyedén, mintha csak egy Mapei ragasztóval dolgoznál! Ne habozz, gondolkozz rendszerben, és igényeld a DMA Vállalati Térképet!

Markovich Béla, Mapei Kft., Ügyvezető